„A lázadás a szex formájában jelenik meg, anélkül, hogy a szeretet ott lenne” – többek között így véleményezte a múlt héten lezárult Filmszemle termését Mészáros Márta rendező.A kortárs magyar filmtermés legkorábban ősszel kerülhet a hazai nézők elé – nyilatkozta Lantos György debreceni moziüzemi műsorszolgáltató a Hajdú online-nak. Mint elmondta, a februári szemle amolyan filmvásár is, ahol a forgalmazók is megtekintik az alkotásokat, és eldöntik, melyiket érdemes felkarolni. A szemlézett daraboknak csupán 30-40 százaléka jut el a nagyközönséghez, a többi sosem, még tévében sem. Mint ismeretes, a múlt kedden lezárult 40. Magyar Filmszemle nézőszáma abszolút rekordot döntött, felülmúlva az eddigi 47 ezres csúcsot. Az Utolsó idők, Mátyássy Áron filmje kapta a jubileumi 40. Magyar Filmszemle fődíját, az Arany Orsót: a keleti határvidéken játszódó film a testvérszerelem kontextusába ágyazottan egy olyan fiúról szól, aki megbosszulja fogyatékos nővérének meg-erőszakolását. A legjobb rendezőnek járó elismerést Gárdos Péter vehette át a Kosztolányi-művet feldolgozó Tréfa című alkotásáért a Budapest Kongresszusi Központban. A legjobb szórakoztató közönségfilm díjával Herendi Gábor Valami Amerika 2. című alkotását jutalmazták. „A legtöbb filmben a lázadás a szex formájában jelenik meg, anélkül, hogy a szeretet ott lenne. A feszültségek ál-levezetése történik: az alkotók nem nagyon beszélnek arról, milyen simlis dolgok, társadalmi és létproblémák vannak ma az országban” - jelentette ki Mészáros Márta filmrendező, a zsűri elnöke az esemény zárónapján. Hozzátette: bár sok elsőfilmes munka élményt jelentett, a legtöbb alkotó a valós problémák kimondását elkerüli. Jó néhány filmben szomorú, kétségbeesett arcokat látni, ugyanakkor a társadalmi és létproblémák mélységét nem mutatják meg. Ezekben az alkotásokban a lázadás, ami a fiatalok sajátja, mindig egy kis közegnek szól. Kérdés, hogy miért nem mennek tovább, miért nem merik kimondani, hogy itt és most valami egészségtelen dolog történik - vetette fel a zsűri elnöke.