hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Hozd ki nyereségre a válságot!
Szemesnek áll a világ

2009. 02. 14.
Lehetséges nyereséggel túlélni egy világgazdasági válságot? Nem kizárt! A lehetőségek mindig nyitva állnak, csak szemfülesnek és rugalmasnak kell lenni. Cikkünkben néhány pozitív példát sorolunk fel a régmúlt és a jelenkor válságának nyerteseiről. Ki gondolta volna, hogy több ma is közkedvelt és híres vállalat recessziós időszakban született meg? Például a tavalyi évben 85 milliárd dolláros bevételt elkönyvelő – többek között a Pantene sampont, a Pampers pelenkát, az Oral-B fogkrémet és a Duracell elemet gyártó – Procter&Gamble-t az 1837-es amerikai válság idején alapította William Procter gyer­tya­öntő és James Gamble szappangyártó. Az 1873-as philadelphiai bankválsággal és a bécsi tőzsde összeomlásával kezdődő, 23 éven keresztül tartó recessziós időszakban született meg az három cég, melyek későbbi fuzionálásából jött létre az IBM. Ekkor találta fel Edison a villanykörtét, majd alapított céget General Electrics  néven, ami mára egyébként az egyetlen, amely megtalálható az eredeti tizenkét cég közül a Dow Joneson. Az 1907-es pénzügyi válság –vagy más néven bankárpánik – sem tántorította el William Durantot, hogy a ló vontatta járművek előállításáról pont ekkor térjen át és próbáljon szerencsét  az automobilok gyártásával. General Motors néven alapított cége a válságot követő lábadozó időszakban pedig több kisebb vállalkozást is megvett és magába olvasztott.Az 1929-es nagy gazdasági válság alatt jött létre az UTX, a repülőgépeket gyártó amerikai óriáscég, amelyből egyébként később a Boeing vált ki. Az 1973-as olajválság idején ismerte fel Frederick W. Smith azt, hogy igény van egy olyan vállalkozásra, amely a csomagokat egy-két napon belül eljuttatja akár egy másik kontinensen lévő célállomásra is. Habár a FedEx ugyanúgy túlélte a 2008-as égbeszökő olajárakat, mint az alapításakor, de a mostani recessziós keresletgyengülés miatt nekik is költségcsökkentő intézkedéseket kellett bevezetniük.

Új idők győztesei

A válság a pénzpiacokon kezdődött, az ingatlanpiac növekedésére játszó piaci szereplők elképesztő mennyiségű pénzt veszítettek el, miután kidurrant a lufi.
Ám voltak, akik éppen ezen a katasztrófán nyertek, azok, akik tudták, csak időleges a légvár építése, előbb vagy utóbb véget ér az álomvilág. A The Timesnak „A pénzügyi válság nyertesei” listáján találhatjuk Andrew Lahde kaliforniai spekulánst, aki kiugróan magas, 888 százalékos profitot ért el a válság alatt azzal, hogy az amerikai másodlagos jelzálog ellen piac ellenében fogadott/spekulált. Sajnos, neki lett igaza.
Politikai vezetők is jól jöhetnek ki a kritikus helyzetből. A CNN szerint kétségtelen, hogy Gordon Brown hírnevének is jót tett a válság. Míg néhány hónappal ezelőtt „mélyrepült” támogatottsága, mára mint a bankok meg­mentőjét emlegetik, hiszen előbb reagált a válságra, mint az Egyesült Államok vagy az eurózóna bármely pénzügyi központja.
Arra se számítsunk, hogy Ronalddal találkozunk a segélyért állók sorában. Hisz míg a kicsit drágább étteremláncok vészesen csökkenő forgalommal szembesülnek, addig a McDonald’snak sikerült újrapozícionálnia magát olcsó, vidám és most már egészségesebb menüt kínáló alternatívaként. Az új stratégiával a tavalyihoz képest havonta kétmillióval több fogyasztót vonz az egész világon kiterjedt hálózat, és azt is sikerült elérniük, hogy a válság alatt 11 százalékkal növekedjen profitjuk, sőt azt tervezik, hogy 4000 új munkahelyet is létrehoznak a közeljövőben.
A válság alatt Marx Károly is visszajött a divatba. Híres könyvéből, A tőkéből a német könyvesboltok 300 százalékkal többet adtak el az utóbbi hónapokban, a turisták pedig elárasztották Marx szülőhelyét Trierben a tavalyi év során. Jörn Schütrumpf, az egyik berlini könyvkiadó igazgatója szerint ennek az az oka, hogy az embereket sokkolta a pénzügyi válság, és rá kellett jönniük, hogy a gazdasági neoliberalizmus egy csalóka álom.
A válság óta a London City top ügyvédi tanácsadó irodáinak is sokkal jobban megy az üzlet. Némely ügyvéd már 900 fontos (közel 300 ezer forintos) órabért rak zsebre csődeljárási és vállalatátalakítási tanácsaiért. A világ legnagyobb mosószergyártójának, a többek között a Cillitet is forgalmazó Reckitt Benckisernek is sikerült rekordnak számító, 373 millió fontos profitot elérnie az előző negyedévben.
De erősödő piacra számíthatnak az olcsó árukat forgalmazó boltok is. A termékeit diszkontáron kínáló Wal-Martnak már eddig 16 százalékos növekedést sikerült elérnie.

A teljes cikk a Hetek hetilapban olvasható.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!