Hozd ki nyereségre a válságot!
Hozd ki nyereségre a válságot!
2009. 02. 14.
Lehetséges nyereséggel túlélni egy világgazdasági válságot? Nem kizárt! A lehetőségek mindig nyitva állnak, csak szemfülesnek és rugalmasnak kell lenni. Cikkünkben néhány pozitív példát sorolunk fel a régmúlt és a jelenkor válságának nyerteseiről. Ki gondolta volna, hogy több ma is közkedvelt és híres vállalat recessziós időszakban született meg? Például a tavalyi évben 85 milliárd dolláros bevételt elkönyvelő – többek között a Pantene sampont, a Pampers pelenkát, az Oral-B fogkrémet és a Duracell elemet gyártó – Procter&Gamble-t az 1837-es amerikai válság idején alapította William Procter gyertyaöntő és James Gamble szappangyártó. Az 1873-as philadelphiai bankválsággal és a bécsi tőzsde összeomlásával kezdődő, 23 éven keresztül tartó recessziós időszakban született meg az három cég, melyek későbbi fuzionálásából jött létre az IBM. Ekkor találta fel Edison a villanykörtét, majd alapított céget General Electrics néven, ami mára egyébként az egyetlen, amely megtalálható az eredeti tizenkét cég közül a Dow Joneson. Az 1907-es pénzügyi válság –vagy más néven bankárpánik – sem tántorította el William Durantot, hogy a ló vontatta járművek előállításáról pont ekkor térjen át és próbáljon szerencsét az automobilok gyártásával. General Motors néven alapított cége a válságot követő lábadozó időszakban pedig több kisebb vállalkozást is megvett és magába olvasztott.Az 1929-es nagy gazdasági válság alatt jött létre az UTX, a repülőgépeket gyártó amerikai óriáscég, amelyből egyébként később a Boeing vált ki. Az 1973-as olajválság idején ismerte fel Frederick W. Smith azt, hogy igény van egy olyan vállalkozásra, amely a csomagokat egy-két napon belül eljuttatja akár egy másik kontinensen lévő célállomásra is. Habár a FedEx ugyanúgy túlélte a 2008-as égbeszökő olajárakat, mint az alapításakor, de a mostani recessziós keresletgyengülés miatt nekik is költségcsökkentő intézkedéseket kellett bevezetniük.