Leárazások – ez a hívószó az Egyesült Államokban a hálaadás napja után, amelyre tömegek tódulnak az üzletközpontokba. Már szokássá vált, hogy órákkal a nyitás előtt hosszú sorok táboroznak a boltok előtt. Nyitáskor pedig elszabadulnak az indulatok: az emberek egymást tapossák az akciós árukért, mindenhol káosz lesz úrrá, sőt verekedések és késelések is előfordulnak, ahogy ezt idén is láthattuk. A vásárlás körüli hisztéria láttán az üzlettulajdonosok az utóbbi időkben igyekeznek meghosszabbítani a költekezésekre szánt napokat, így minden évben egyre korábban nyitnak a boltok. Több üzlet már az éjfélt sem várja meg, hanem a hivatalosan munkaszüneti napnak nyilvánított hálaadáskor is várja a vásárlókat – 24 vagy akár 26 órás nyitva tartással. Ezért kezdtek el némelyek szürke csütörtökként beszélni a hagyományosan családi körben ünnepelt napról, amelyet minden évben november negyedik csütörtökén tartanak. Idén olyan áruházak is kinyitottak, mint a Macy’s, a Gap vagy a Target, annak ellenére, hogy a dolgozók jogait védő csoportok tiltakozásokat helyeztek kilátásba.
Úgy tűnik, egy ördögi kör alakult ki: az áruház-tulajdonosok arra hivatkoznak, hogy a vásárlói igények láttán nyitnak korábban, a meghosszabbított nyitva tartás pedig egyre nagyobb tömegeket vonz a boltokba. Az biztos, hogy a boltok jól járnak az előrehozott nyitással: tavaly a korábban nyitó üzleteknek 22 százalékkal nagyobb volt a forgalmuk, akik pedig nem nyitottak ki előbb, 8 százalékos veszteséggel számolhattak. Több amerikai állam igyekszik megőrizni családi ünnepként a hálaadás napját, ezért megtiltották, hogy az üzletek kinyissanak aznap. Ilyen tiltás van érvényben Rhode Islanden, Maine-ben és Massachusettsben is.
De természetesen nem csak a leárazások hozzák a bevételt ebben az időszakban: már magára az ünnepre nagy üzletág épült, amelynek központi eleme a hálaadás napi vacsora és az akkor asztalra kerülő pulyka. Becslések szerint körülbelül 60 millió pulykát fogyasztanak el az Egyesült Államokban az ünnepi hosszú hétvége alatt. Az amerikai szupermarketek pedig mindenre képesek, hogy vásárlókat csalogassanak magukhoz, ezért a pulykákat olyan alacsony áron kínálják, ami veszteséget jelent nekik, de befektetésük hamar megtérülhet az ünnephez kapcsolódó egyéb cikkek eladásával.
A hálaadás utáni péntek, amely a karácsonyi bevásárlás időszakának kezdetét is jelenti, „fekete” jelzőjét még Philadelphiában kapta, mivel az ünnepnap után óriási volt a tömeg és a forgalom a városban. A kifejezést 1975 körül kezdték el Philadelphián kívül is használni. Később más magyarázatot is találtak az elnevezésre: a kiskereskedők januártól novemberig többnyire veszteségesek voltak (angolul ezt úgy fejezték ki, hogy „vörösben” voltak), és a fekete péntek jelentette azt a fordulópontot, amikor profitot kezdtek termelni az üzletek, vagyis „feketébe” kerültek. A fekete péntek nem nemzeti ünnep, de sok helyen az iskolások és azok, akik nem a kereskedelemben dolgoznak, szünnapot kapnak, amivel persze nő a potenciális shoppingolók száma.
Az üzletek optimistán várták az idei ünnepi hétvégét is, az amerikai Nemzeti Kiskereskedelmi Szövetség 147 millió vásárlóra számított. A tömeg nem maradt el, a bevételek viszont nem teljesen az elképzelések szerint alakultak. 2009 óta most először ugyanis visszaesett a költekezés. A bolti és online vásárlások 2,9 százalékkal csökkentek a négynapos „hétvége” alatt. Míg tavalyhoz képest kétmillióval több ember vetette be magát az áruházakba, addig a vásárlók átlagos költése 3,9 százalékkal csökkent – derül ki a Nemzeti Kiskereskedelmi Szövetség felméréséből. Szakértők szerint ennek eredményeképpen agresszív kampány várható az üzletek részéről az év hátralévő részében, mivel három hetük maradt elmaradt bevételeik megszerzésére. A visszafogott költekezést egyébként elemzők azzal magyarázzák, hogy az emberek nem érzik biztosnak a gazdaságot és a munkahelyeiket, ezért jobban megfontolják, mire adnak ki pénzt, és céltudatosabban, vagyis listával vásárolnak.
Az idei év érdekessége, hogy a fekete péntek forgalma a csütörtöki nyitva tartások miatt visszaesett. Emellett egyre többen választják az internetet a vásárlásra – novemberben az online eladások elérték a 20,6 milliárd dollárt. Nem meglepő, hogy az internetes költekezésre is nagy hangsúlyt fektetnek az üzletek, az ünnepi hétvégét követő „kiber hétfőn” a forgalom becslések szerint elérheti a 2 milliárd dollárt.