hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Hogyan hat az internethasználat a nyelvünkre és a gondolkodásunkra?
Karanténszótár és trash kultúra
Hogyan hat az internethasználat a nyelvünkre és a gondolkodásunkra?

Illusztráció(Fotó: Shutterstock / PuzzlePix)

2022. 02. 16.
LOL, OMG, flex, pov. Sokan csak sejtik, mik ezek a Z generációs betű­halmazok. Mire rájövünk jelentésükre, öt újabb netes kifejezés jön divatba. nem csak szókészletünk változik internet­használat közben.

A fenti rövidítések azt mutatják: van mit vizsgálni. Teszik is ezt többen, hazánkban például Veszelszki Ágnes nyelvész, újmédia-kutató. Netnyelvészet és Digilektus kötetei fontos mérföldkövet jelentenek az internetes kommunikáció nyelvészeti kutatásában, mind a magyar, mind a nemzetközi tudományos színtéren. A nyelvész szerint az új jellegzetességek egy önálló, új nyelvváltozatot alkotnak, a „digilektust”, amely saját fogalma a tágabb értelemben vett számítógép közvetítette kommunikáció nyelvhasználati módjának megnevezésére. „Megfigyeléseink, felméréseink szerint egyre gyakoribbak az úgynevezett digitális bennszülöttek és kint rekedtek közötti megértési nehézségek” – írja fent említett kötetében. Vagyis a generációk közötti ismerten fennálló árok az internethasználat miatt még inkább mélyülhet. A nyelvész 2020 nyarán megjelent Karanténszótár című könyvében 400 új szót gyűjtött össze a fotelvirológustól a vakcinairigységig, amelyek mind a világjárvány első hullámában jelentek meg.

Az információs forradalom kezdetétől a trash kultúráig

A rendszeresen megjelenő, sok példányban kiadott újságok debütálása óta jó néhány évszázadig a papíron terjedő írott információ tájékoztatta a hírekről az olvasókat. Feszes, sok szabálynak megfelelő, igényes szövegeket olvastak az előfizetők. Aki nem tudott helyesen írni, szépen fogalmazni, hiába vágyakozott arra, hogy széles körben olvashassák a gondolatait. Az 1950-es években elterjedő televízió is igyekezett színvonalas, tanító szándékú műsorokat sugározni, melyeket

választékosan beszélő bemondók vezettek. Ezekből a produkciókból eleinte nem volt sok, így a figyelem a minőségi tartalomra összpontosult. A műsorkínálat bővülésével az ingerküszöb is folyamatosan növekedett. A tévés személyiségek közösségimédia-megjelenései kitágították az intimitás határait, és bárki betekintést kapott a celebek otthonába, magánéletébe. Így jutottunk el odáig, hogy a 21. században már úgynevezett trash kultúráról (a trash szó magyarul szemetet jelent – a szerk.) is beszélhetünk, amelynek neve már önmagában antagonizmus, vagyis kibékíthetetlen ellentét.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!