Tizenöt évvel ezelőtt indult útjára Ausztriából Gustav Klimt: Hölgy aranyban című festménye, melyet az osztrákok Mona Lisájaként tartottak számon, miután több mint fél évszázadon keresztül a bécsi Belvedere Galéria tulajdonában állt. A portré, mely Adele Bloch-Bauert ábrázolja, nyolc év pereskedés után került jogos örököse kezébe.
Gustav Klimt 1907-ben alkotta meg Adele Bloch-Bauer első portréját, melyen a festő a hölgyet egy geometriai mintákkal, egyiptomi és görög motívumokkal díszített, aranyozott ruhában ábrázolja. Klimt a bécsi szecesszió egyik legnagyobb alakjaként korának avantgárd művészei közé tartozott, az 1900-as években főleg a bécsi zsidó családok körében volt kedvelt portréfestő, akik a hagyományos múzeumokkal ellentétben nyitottak voltak újszerű művészetére. Mai napig megoszlanak a vélemények, hogy Adele és Klimt szeretők voltak-e vagy csupán barátság kötötte össze őket. Ami biztos: a Bloch-Bauer házaspár összesen nyolc festményt birtokolt az alkotótól, melyeket az Anschlusst követően mind elkoboztak a család teljes vagyonával együtt.
Adele Bauer egy vagyonos bécsi bankárcsalád sarjaként 1899-ben házasodott meg Ferdinand Bloch iparmágnással. A két család igencsak közel állt egymáshoz, mivel nem sokkal ez előtt Adele nővére Ferdinand bátyjához, Gustavhoz ment feleségül – családnevüket mindkét házaspár Bloch-Bauerre változtatta. Gustav nem csupán Adele sógora volt, hanem ügyvédje is, és míg Ferdinandéknak nem születtek gyermekeik, Gustavéknak három utódjuk lett.
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »