hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Asszonyok a csúcson

1999. 10. 09.
Az amerikai Fortune neves gazdasági magazin a héten megjelentetett egy toplistát az amerikai gazdasági életben legnagyobb sikereket elért nőkről. Húsz évvel ezelőtt egy ilyen lista összeállítása teljesen értelmetlen lett volna, azonban mára komoly meglepetéseket okozott, hiszen kiderült, hogy a kőkemény üzleti életben a nők egyre nagyobb szerepet játszanak. A tavalyi listához képest 17 új név került fel, és főleg a high-tech vállalatoknál nőtt a női vezetők száma. Igaz, hogy ez a megállapítás egyelőre főként az Egyesült Államokra vonatkozik, de az eddigi tapasztalatok szerint az amerikai minta gyorsan terjed az egész világon.

A toplista élén a számítástechnikai óriás, a Hewlett-Packard nemrégiben megválasztott
első embere, Carly Fiorina áll. A HP az USA tizenharmadik legnagyobb multinacionális
mamutvállalata, évi több mint 47 milliárd dolláros forgalommal. Kinevezésével
Fiorina az Egyesült Államok történetének eddig legnagyobb befolyással rendelkező női
vezetője lett. A lista folytatása nemkülönben meglepő, hiszen a kozmetikai iparban
senkit nem lep meg a női vezetők jelenléte, azonban a bankvilágtól a számítástechnikáig,
még az olyan férfias vállalatoknál is, mint a Boeing, vagy a Chevron olajipari vállalat,
találhatók nők a top menedzsmentben.

A Fortune magazin több interjút is készített az érintettekkel, és ezekből kiderül,
hogy egyikőjük sem a tradicionális családmodellt képviselő otthonülő, gyermeknevelő
típus, sokkal inkább lobbanékony, kihívásokat kedvelő, a hagyományos férfitekintélyt
romboló személyekről van szó. A női vezetőknek sokkal többet kell bizonyítaniuk,
hiszen a multinacionális cégek döntéshozatala során komoly ellentétek,
stresszhelyzetek és belső harcok sorozatán át kell az érdekeket érvényesíteni.

Természetesen nem mindig a valós teljesítmény áll a kinevezések hátterében, hiszen
Carly Fiorina esetében látható, hogy a pozíció elnyerése előtt nem is dolgozott számítástechnikai
cégnél. Igaz, hogy a híradástechnikai Lucent Technologies legnagyobb divíziójának
vezetőjeként 43 országból voltak üzleti partnerei, és már ekkor a Fortune magazin címlapjára
került mint a legsikeresebb üzletasszony. A Hewlett-Packard döntésének hátterében könnyen
meghúzódhat az is, hogy önmagában óriási reklámértéke van egy ilyen választásnak,
mivel csak annak kapcsán, hogy női vezetőjük van, gratis PR-cikkek tömkelegéhez
juthatnak az egész világon. De ne legyünk rosszhiszeműek, a listát megnézve egyértelmű,
hogy ezek a hölgyek kőkeményen dolgoznak azért, hogy bebizonyítsák: érnek annyit,
mint a férfiak.

Igaz, hogy ennek komoly ára van, hiszen kivétel nélkül le kell mondani a családban
betöltendő női szerepről, ezáltal a gyermekekkel és a családtagokkal töltött együttlét
öröméről, legtöbbjüknek még arról is, hogy saját családja legyen. A másik
oldalon viszont a hatalom kihívása óriási, hiszen dollármilliárdok, és nem ritkán
több ezer alkalmazott sorsáról szóló döntésekben vehetnek részt nap mint nap.

A Fortune magazin kérdésére, hogy mi volt a legmeghatározóbb a toplistán szereplő
üzletasszonyok életében, szinte kivétel nélkül az anyjuk példáját hozták fel. Úgy
tűnik, hogy igaz a mondás, miszerint "amilyen az anya, olyan a lánya". A megkérdezett
női vezetők elmondták, hogy édesanyjuk dinamikus személyiség, erős aszszony volt. A
Hewlett-Packard igazgatónője például anyjától tanulta meg, hogyan kell a pozitív
hozzáállásból erőt kovácsolni. Az Avon elnöke, Andrea Jung szülei Sanghajból vándoroltak
az Egyesült Államokba, és anyja tanította meg arra, hogy ő is mindent meg tud csinálni,
amit fiútestvérei tudnak. Sherry Lansing a Paramount Pictures elnökének szülei a második
világháború előtt a náci Németországból menekültek az USA-ba, és apja halála után
anyja felvállalta, hogy egyedül viszi tovább a családi vállalkozást. A sort hosszan
lehetne folytatni, és szinte minden esetben kiderült, hogy a vezetők a legbelsőbb
motivációjukat saját családjukban látott mintából merítették.

Európa hagyományelv?bb kontinens, ezért a folyamat itt lassúbb, mint az Egyesült Államokban,
de – részben a multinacionális cégek globális hozzáállása miatt – mindenképpen
figyelmeztető a férfiak számára: ha nem szedik össze magukat, és nem vállalják a
vezetéssel járó nagyobb felelősséget, akkor a nők veszik át a vezető szerepeket,
aminek végső soron a felfordult családokban élő gyermekek isszák meg a levét.

A legbefolyásosabb női vezetők az USA-ban:

Rangsor   Név, életkor   Beosztás   Cég neve
1.   Carly Fiorina, 45   elnök-vezérigazgató   Hewlett-Packard
2.   Heidi Miller, 46   igazgató   Citigroup
3.   Mary Meeker, 40   marketing igazgató   Morgan Stanley
4.   Shelly Lazarus, 52   elnök-vezérigazgató   Ogilvy & Mather
5.   Meg Whitman, 43   vezérigazgató   eBay
6.   Debby Hopkins, 44   igazgató   Boeing
7.   Majorie Scardino, 52   vezérigazgató   Pearson
8.   Martha Stewart, 58   elnök-vezérigazgató   Martha Stewart Living
9.   Nancy Peretsman, 45   ügyvezető igazgató   Allen & Co.
10.   Pat Russo, 47   stratégiai igazgató   Lucent Technologies

Forrás: Fortune magazin

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!