Ritka és félelmetes látvány fogadta múlt hétvégén a párizsiakat és a francia fővárosban tartózkodó turistákat: az utakon és a hangulatos Szajna-parti sétányokon barna, hordalékkal teli víz hömpölygött. Az ország legjelentősebb folyója 6,10 méternél tetőzött Párizsban, amivel majdnem megdöntött egy 34 éves rekordot. 1982-ben ugyanis 6,12 méteres volt a vízállás. Igaz, ezek elmaradnak az 1910-es nagy áradásoktól, amikor a Szajna az eddigi legmagasabb szintre emelkedett: elérte a 8,62 métert. A mostani természeti csapás előzménye, hogy meteorológusok szerint 150 éve nem volt ennyire csapadékos május, mint idén. Az áradások 4 ember halálát okozták, 24 ember megsérült, a károk pedig több százmillió euróra rúgnak.
Gera: „olyan világban élünk, hogy bármi megtörténhet”
Bár az ukrán–lengyel határon elfogott Grégory Moutaux esetében a hatóságok kizárják, hogy iszlamista kapcsolatokkal rendelkezne – a férfit inkább a francia szélsőjobbal hozzák összefüggésbe –, Tarjányi Péter biztonságpolitikai szakértő az atv.hu-nak elmondta: az eset körülményei rendkívül aggasztóak. A szakember felhívta a figyelmet rá, hogy a férfinél talált TNT mennyisége „elég lenne az Erzsébet híd megsemmisítéséhez”, ráadásul az elfogásakor készült videón látszik a nála talált eszközök csomagolása, ami a fegyverek és a TNT kifejezetten profi tárolására és szállítására utal. Tarjányi Péter szerint a novemberi párizsi vérfürdő miatt a francia hatóságok nagyon komolyan veszik a fenyegetettséget, de a terrortámadásokkal szemben nincs 100 százalékos védelem. Tarjányi Molnár Zsolttal, az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottságának MSZP-s elnökével együtt tájékoztató kisfilmmel rukkolt elő az Eb-re látogató magyarok számára, amelyben olyan alapvető tudnivalók láthatóak, mint hogy veszély esetén hogyan lehet elrejtőzni, ha menekülésre már nincs mód, mit kell tenni mobiltelefonunkkal, ha veszélybe kerülünk, hogyan segíthetünk a velünk együtt bajba került, megsérült embereknek, illetve mit kell tennünk, ha megérkezik a segítség. Tarjányi az atv.hu-nak kifejtette: kevesebbet beszélünk róla, de a franciaországi Eb-nél számára sokkal aggasztóbbnak tűnik a riói olimpia biztonságának kérdése. A riói szervezés hiányosságait mutatja az új metróvonal elkészültével kapcsolatos bizonytalanság, a zikavírussal kapcsolatos veszély, de az olimpia biztonsági főnökének áprilisi lemondása is. Ami a magyar válogatottat illeti, a múlt héten a Hit rádiónak nyilatkozó Gera Zoltán szerint „a csapaton belül is téma a fenyegetettség, senki nem tudja garantálni, hogy nem lesz semmi probléma”. Arról is beszélt, hogy kaptak tanácsot arra vonatkozóan, hogy „bizonyos helyzetekben mi a teendő”. A válogatott egyik erőssége hozzátette: „Sajnos olyan világban élünk, hogy bármi megtörténhet, de a csapat bízik a jó szervezésben.” A csoportból történő továbbjutással kapcsolatban Gera kifejtette: nagyon erősek az ellenfeleik, de a csapattal együtt mindent megtesznek a sikerért. Az osztrákok és izlandiak ellen szerinte minden esély megvan a győzelemre, és bár a portugálok egy más szintet képviselnek, összességében van esély a továbbjutásra.
Mindez kegyelemdöfést jelent a labdarúgó-Eb-re készülő Franciaországnak, ahol már hetek óta áll a bál a munka-törvénykönyv tervezett módosítása elleni tiltakozások miatt – ahogy arról múlt heti lapszámunkban beszámoltunk (Hosszú menetelés. Hetek, 2016. június 3.). Az ország vezetése igyekszik konszolidálni a nem túl rózsás helyzetet a kontinensviadal előtt: a vasúti szakszervezetek és munka-adók között is intenzív tárgyalások folynak, hogy helyreálljon a rend a vasúti közlekedésben. De hogy ne legyen olyan egyszerű a megoldás, az Air France légitársaság pilótái is sztrájkkal fenyegetőznek, ráadásul egy nappal az Eb elstartolása után, június 11-étől szüntetnék be a munkát négy napra. François Hollande francia elnök arra figyelmeztetett a múlt hétvégén, hogy az emberek nem lesznek együttérzőek a vasúti dolgozókkal és a pilótákkal, ha miattuk nem tudják majd élvezni a világ egyik legfontosabb sporteseményét. Az biztos, hogy ha nem sikerül konszenzusra jutni, akkor szurkolók milliói számára rémálommá válhat a közlekedés Franciaországban.
Tovább olvasná?
Ez egy cikk a hetilapból, amit online előfizetést követően belépéssel elér.
Vagy vásárolja meg a lapot az újságárusoknál.