hetilap

Hetek hetilap vásárlás
25 év a bokszutcában

2014. 01. 24.
Bernie Ecclestone – az F1-es autós gyorsasági világbajnokságot üzemeltető szervezet (FOCA) elnökeként – a nyolcvanas években elhatározta, hogy száguldó cirkuszával rést üt a vasfüggönyön, és egy szocialista országban építi föl a Formula–1-et. Moszkva bürokratikus „fafejűsége” nem tetszett neki, így amikor ’83-ban Monacóban találkozott Rohonyi Tamással, az ’57-ben Brazíliába kivándorolt üzletembernek sikerült meggyőznie Ecclestone-t, hogy Magyarországra hozza a világ legnagyobb sporteseményét. A pályát rohamtempóban, 1985 októberében kezdték el építeni. Ecclestone kezdeti aggodalma, hogy képesek lesznek-e a magyarok egy nagydíjat megszervezni, hamarosan szertefoszlott. Noha mindössze egy embert küldtek ki Rióba megnézni a versenyt, és csak néhányan látták a monzai futamot, hibátlanul lement minden a Hungaroringen. Töreki László, az akkor kinevezett bokszutcafőnök mesél a kezdetekről és az azóta eltelt időről.

Milyen út vezetett a gyerekkori hobbimotoros ambícióktól a Forma–1 világáig?

– Vonzalmam az autó-motor sport iránt már egész fiatalon kezdődött. 1945-ben a földig rombolt Európában elsőként itt, a Városligetben rendeztek Grand Prix-versenyt 35 ezer néző előtt, ami felejthetetlen élményként maradt meg bennem. Tizenhat évesen autószerelő ipari tanulóként motorra pattantam, majd tizenöt évet versenyeztem az Előrében egyedileg átépített keleti motorokkal. Aztán a hatvanas években egy sérülés miatt abbahagytam a versenyzést, de a kapcsolatom a motorral nem szakadt meg. Évekkel később a Szabó Péter vezette kőbányai Hangár utcai gyermekmotorklubban segítettem az újabb motoros nemzedék kinevelésében, akiket később a Hungaroringen vagy más világbajnokságokon láttam viszont.

A hetvenes években eleinte Trabantokat és Wartburgokat szereltem, majd Torinóba, a Fiat-gyárba küldtek ki továbbképzésre – mégsem én lettem a Fiat-szerviz vezetője. A Gerő László vezette Shell–Interagnál helyezkedtem el, és hogy minél többet megtudjak az autóversenyzésről, szakmai tapasztalatszerzésre Olaszországba utaztam Henry Morrogh iskolájába. Ugyanis a világon akkor egyedül Vallelungában oktattak Forma–1-es és raliversenyzőket. Amikor hazajöttem, a Shell–Interag autósport-szakosztályának vezetője lettem, majd egy évet töltöttem Tanzániában is, ahol cégünk egy autószerelő, karoszszériajavító és fényezőműhelyt létesített. Hazajövetelem után egyik barátom beajánlott a közlekedési miniszternek, hogy szerinte alkalmas lennék az akkor épülő Hungaroring-boksz­utca főnöki állására, mivel versenyszervezési tapasztalatokkal rendelkezem. Felkérésükre természetesen azonnal igent mondtam.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!