A vallási rendszerek nem úgy működnek, hogy egyetlen kiragadott mondattal jellemezni lehetne a lényegüket. Az, hogy a Korán - mely egyébként egy rendkívül ellentmondásos szöveg - tartalmaz néhány békés mondatot is, nem képes semlegesíteni azt a tényt, hogy rendszerszerűen mind a Korán maga, mind az arra épülő, meghatározó vallási kommentárok a vallási háborút igenlik, sőt kötelezővé teszik a muszlimok számára. Ezért mindig hazug dolog a vallásokról úgy beszélni, mintha egy-két mondatuk mindenestül jellemezné őket - csak a szekularizált, se a Bibliát, se a Koránt, se a judaizmust nem ismerő nyugati átlagember hiszi el, hogy a három nagy monoteista világvallás egyazon Istent imádja, és hogy ezen túlmenő különbségeik lényegtelenek. A muszlim világ azonban sokkal kevésbé szekularizált, mint a Nyugat, ezért Obama ökumenikus beszédét alighanem csak itt nálunk hitték el néhányan, a Közel-Keleten mindenki tudhatta, hogy az amerikai elnök szándékosan butábbnak tettette magát, mint amilyen, s a találgatások alighanem csak arról folynak, hogy ezt - a korántsem buta stratégiát - valójában miért is választotta.
De miről is van szó pontosan? Obama beszédének végén, fő üzenetként három mondatot idézett a Koránból, a Talmudból és a Bibliából, melyek közül a Koránt és a Bibliát szentnek nevezte. Mindhárom mondat a békét ajánlja, Obama pedig rájuk hivatkozva kifejezte, hogy a népek élhetnek békében a földön, ez Isten akarata. Beszédében más helyütt is utalt arra, hogy a három egyistenhívő valláshoz tartozók mind „Ábrahám gyermekei", és úgy kell békében együtt élniük, mint ahogyan a Korán szerint „Mózes, Jézus és Mohamed együtt imádkozott".
Obama „elfeledkezik" azonban arról, hogy a Korán tagadja a Biblia számos állítását, és egy olyan „Mózes"-t és „Jézus"-t tár olvasói elé, akik lényegileg különböznek a Biblia által bemutatott személyektől. Az iszlám tanítás szerint a zsidók és a keresztények meghamisították az Ó- és az Újszövetséget egyaránt. Míg az Újszövetség elismeri az Ószövetség isteni ihletettségét és tévedhetetlenségét annak minden „betűjével és jótájával" együtt, vagyis a zsidó és a keresztény hit között kontinuitás áll fönn, addig az iszlám tagadja az előző két kinyilatkoztatás lényegi állításait és alapszövegeinek hitelességét, egyedül a Koránt fogadva el hibátlan kinyilatkoztatásnak - vagyis nincs folytonosság közte és a zsidó-keresztény kinyilatkoztatás között.