Amikor egy kisgyermek megégeti a kezét a forró főzőlaphoz érve, a látszólag egyszerű ok-okozati összefüggés a gyermek sírásán túl komplex tanulási folyamatot indít el az agyban: a forró főzőlap érintése fájdalmas. De vajon mi is játszódik le pontosan a gyerek agyában? Ennek megértéséhez visz közelebb bennünket Mátyás Ferenc és kutatócsoportja, akik munkájuk során átírtak néhány alapvetőnek vélt szakmai feltételezést.
Nem kell, hogy egy kígyó körénk tekeredjen ahhoz, hogy irtózzunk a hüllőktől, ez velünkszületett félelem.
A tanulás folyamatában nélkülözhetetlen az amygdala nevű agyterület, amely az agy két halántéklebenyében található. Ez a struktúra az agy számos idegsejtcsoportjától, azaz magjától kap információt. Mégis, az egyik legfontosabb forrása a gerincvelő és az agytörzs felől, az érzékszervekből érkező „adathalmaz”. A különböző ingerekből képzett, finom elektromos jelek, az ingerületek egy másik agyterületen, a talamuszon kapcsolódnak át útban az amygdala felé.