Okostelefon, okostévé, okos-szemüveg, okosóra – ma már szinte minden technikai eszköz „okos”. Jászfényszarun azonban működik egy úgynevezett „okosiskola” is. A valamivel több mint ötezer fős település arról ismert, hogy a rendszerváltás előtti Orion gyár telephelyére költözött a Samsung televíziókat és monitorokat gyártó üzeme (lásd keretes cikkünket). A dél-koreai csúcsvállalat jótékony hatása nemcsak a munkahelyekben, az ide vonzott beszállító cégekben vagy a hatalmas (évi 1,2 milliárdos) helyi iparűzési adóban nyilvánul meg, hanem abban is, hogy saját oktatási rendszerének prototípusát Jászfényszaruba telepítette. Ez az úgynevezett Smart School, ahol az oktatás során a legmodernebb okos-eszközöket használják: a diákok nem füzetbe és nem ceruzával írnak, hanem mindenkinek külön tabletje van, a táblát pedig egy hatalmas interaktív monitor helyettesíti. A felújított jászfényszarui Rimóczi-kastélyba a 2013-ban történt beruházás során két 16, illetve 18 fős tantermet telepítettek, valamint működik egy felnőttképzésre szolgáló „labor” is, ahol úgynevezett digitálistermék-támogató szakmunkásokat képeznek – nem csak a Samsung számára.
A játékos, érzékszervekre erősen ható módszer hatékonysága letagadhatatlan. Amikor ott jártunk, éppen egy negyedikes osztály magyarórájába pillanthattunk bele. A nebulóknak összeillő képek alapján kellett összetett szavakat alkotniuk, azután azonos jelentésű szavakat párosítottak, majd több kifejezés közül választották ki a kakukktojást – természetesen mindezt az előttük lévő tableteken. A gyerekek meglepően aktívak voltak, egy-egy kérdésre többen is jelentkeztek, hogy bemondhassák a helyes választ. A negyedikesek a heti hét magyarórából kettőt itt töltenek el. Az órát tartó pedagógus elmondása szerint a diákok mindig rendkívül együttműködőek, rendszeresen a szünetre is úgy kell kizavarni őket. „Manapság, ha a gyerekek nem nyomkodhatnak valami kütyüt, akkor szinte már vége a világnak, nagyon nehéz őket a hagyományos módon lekötni. Persze ettől még tanulni kell, csak éppen sokkal könnyebb” – magyarázta a tanárnő.
Ez a megállapítás minden tantárgyra igaz. Biológiaórán például az „alkatrészekből” a diákok maguk állíthatják össze az emberi testet a tabletjükön, kémiaórán megnézhetik, hogyan keringenek az elektronok az atommag körül, földrajzórán pedig akár saját videóanyagot állíthatnak össze a naprendszerről, és ezt társaikkal is megoszthatják. A csoportmunkára is nagy hangsúlyt fektetnek: közösen készítettek például interaktív plakátot a függőségekről. Ha a táblagéppel a plakát egyes részleteit beolvassák, a „kütyün” egy videó vagy egy alkalmazás indul el. Az egyik ilyen applikációval például megnézhetik, hogyan torzul el egy drogfüggő arca a szerek hatására.