Kéretlen hősök a barikádokon
Az 1848-as esztendő forradalmi márciusa sem hozta meg a zsidóknak a remélt emancipációt. Kossuth március 14-ei javaslataiban ugyan szerepelt a zsidók választójoggal történő felruházása a városokban, azonban a pozsonyi polgárság március 20-ai kravallja (zsidóellenes pogromja) után az országgyűlés visszavonta. A zsidó emancipáció kimaradt az 1848. április 11-én szentesített törvényekből is. Április 19-én a pesti polgárság lépett fel a zsidók ellen, melynek hatására Batthyány miniszterelnök másnap ideiglenesen kizárta a zsidókat a nemzetőrségből, a pesti hitközség „saját maga által” benyújtott kérésére hivatkozva. Húsvétkor Pozsonyban tört ki ismét véres pogrom (április 23–24.), majd a tavasz folyamán a mezővárosokra és falvakra is kiterjedtek a zsidóellenes megmozdulások. Einhorn Ignác publicista, a 19. századi magyar zsidó történelem egyik legszínesebb alakja A forradalom és a zsidók Magyarországon című, 1851-ben megjelent művében keserűen állapította meg, hogy a márciusi vihar a zsidókat nem szabaddá, hanem szabadon üldözhetővé tette, akik közül sokan már a kivándorlást fontolgatták. 1848 nyarán azonban a nemzetiségek és az udvar fellépése miatt az összefogás került előtérbe, s a zsidóság sérelmeit feledve késznek mutatkozott vérét és vagyonát áldozni a haza védelmére. Einhorn szerint: „Más országokban csak a március tette a zsidókat igaz hazafiakká, a magyar zsidó hazafi maradt március ellenére.” A pesti hitközség közgyűlésén a kormányzat feltétel nélküli támogatásáról határoztak, a júliusban ülésező népképviseleti országgyűlés mégis – a nehézségekre hivatkozva – elhalasztotta az emancipáció megadását. Pedig a zsidóság társadalmi számarányát messze meghaladó mértékben vette ki részét a szabadságharcból. Einhorn mintegy 20 ezer főre becsülte a zsidó honvédek számát, akik kiválóan megállták a helyüket a harctereken, de a zsidók fontos szerepet játszottak más területeken is (hadsereg felszerelése, kémszolgálat, pénz- és természetbeni adományok, a Kossuth-bankók fizetőképességének fenntartása). A Szegeden ülésező országgyűlés a szabadságharc végóráiban, 1849. július 28-án végül törvénybe iktatta a zsidók teljes politikai és polgári egyenjogúságát (1849. évi IX. tc.) A törvényjavaslat tárgyalásakor Szemere miniszterelnök meleg szavakkal, önkritikusan ecsetelte a zsidóság önfeláldozását. A gesztusértékű törvény Einhorn szerint: „Egy haldokló bűnbánó beismerése volt arról, hogy ő igaz barátjával egész életén át igazságtalanul bánt.” Az emancipáció megkésettsége az öröm helyett a szenvedésben (megtorlásban) való részvételre jelentett meghívást. A krónikás végkövetkeztetése mégis pozitív, hiszen a közös véráldozat visszavonhatatlanul megerősítette a zsidók és keresztények egyenjogúságon alapuló testvériségének eszméjét. A jövőben a zsidóságon múlik, hogy a polgári társadalom hasznos tagjává váljon, hiszen „óriási, eddig ki nem használt erő szunnyad a magyar zsidóságban; csupán fel kell ébreszteni és bámulatosat fog teljesíteni” – zárta történeti visszatekintését Einhorn. (Szarka Lajos történész)
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »