hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Tolvajtempó
Nemzeti sport a munkahelyi lopás

2006. 07. 11.
– Te, figyelj, nem kell gázolaj? – kérdezi egy ismerősöm, csak úgy mellékesen. – Benzines az autóm. Egyébként mennyiért tudsz? – 220-ért, tuti minőség a MÁV-tól. – Attól tartok, nem értem – adom az ártatlant a jó sztori reményében. – Mit nem értesz ezen?! Van egy spanom a vasútnál, lelkiismeretes ürge, megbízhatsz benne - mondja, és megerősítésként mesélni kezd.

Neki csak 40 liter gázolaj kellett volna, hogy megtankolja a Mercijét, így
először szóba sem álltak vele. Lelkiismeretes embere ugyanis 100 liter alatt nem
kockáztat, és szereti a kerek számokat, úgymint 200, 300 stb. Megegyeztek hát
egy hektóban. Az átadásra este tíz után került sor egy mellékvágányon. Előre
kellett fizetni, de a szolgáltatásban sem volt hiba: az „illetékes” percek alatt
leszívta a naftát a dízelmozdonyból, közben még a „reklámra” is maradt ideje. E
szerint 25-30 kilométeres körzetben „házhoz mennek”: a mozdonynyal szívesen
elugranak a szomszédos településekre, akár nappal is – ha megéri. Az
üzletmenetre sem panaszkodott emberünk, általában napi 5-6 hektó elmegy, a
hiányt pedig „papíron” gyerekjáték igazolni…

Ismerősöm, aki maga is a MÁV egyik külső cégénél dolgozik, azt mondja, az állami
vállalatnál tulajdonképpen mindent lopnak, ami mozdítható. A legkönnyebb
helyzetben a szerelőbrigádok vannak. Igaz, hogy itt mindenről – még a raktárban
hosszú évek alatt szétrohadt bútorokról is – szigorú leltárt kell vezetni, a
mindennapi munka során mégsem egyeztetik részletesen a számlán feltüntetett,
illetve a ténylegesen felhasznált anyagmennyiséget. „A gázolajlopásnak itt is
komoly hagyományai vannak. A céges autókra mindennap 3-4 literrel több
üzemanyagot számolnak el a sofőrök, a különbözetet kannába tankolják és
hazaviszik. Nálunk ezért van mindenkinek dízelautója” – magyaráz informátorom,
hozzátéve, hogy ezt a „jövedelemkiegészítési rendszert” a főnökök sem
bolygatják. Talán azért nem, mert közülük is sokan tekintik az „ügyeskedést” –
vagyis a lopást – a magyar munkástól elidegeníthetetlen jognak. Náluk is bevett
módszer egyébként, hogy jóval magasabb összegeket számláznak a MÁV felé, mint
amennyibe a munka valójában került. Kéz kezet mos tehát, a vasúttársaság pedig
évente – nyilván nem csak ennek köszönhetően, de – 70-80 milliárdos veszteséget
könyvel el.

Kártékony ügyvezetők

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!