hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Fő felelős a felelőtlenség
A tragédiák elkerülhetőek

2005. 11. 15.
Közlekedési morálunk tükörképe annak, ahogyan társadalmi kapcsolatainkban viselkedünk: ha valaki önző, az az utakon is felelőtlenül fog viselkedni – mondja egy rendőrségi szakértő. Ebben a tekintetben szerinte messze elmaradunk Európától. Ezt bizonyítja, hogy bár hazánkban az elmúlt másfél évtizedben folyamatosan csökkent a halálos balesetek száma, jelenleg is évente 1300-1400 személy veszíti életét közutainkon. 



Vezetési szokásaink jól tükrözik mentalitásunkat Fotók: Pozsgai Ákos

"Előző este keményen névnapoztunk, alig aludtam pár órát. A következő napot végigdolgoztam, levezettem több száz kilométert, majd estefelé megint rátöltöttünk egy kicsit a másnaposság ellen. Már éjfél körül járt az idő, amikor egy haverom hívott, hogy menjünk át a 20 kilométerre lévő szomszédos településre. Az unokatestvéremmel autóba ültünk, de nem értünk át: egy balos kanyarban ködfoltba szaladtam, és féknyom nélkül kilencvennel nekirepültünk egy fának. A bal térdem szilánkosra tört, az unokatestvéremnek pedig platinát kellett beültetni a csípőjébe" – meséli – sajnos nem egyedülálló – történetét a huszonéves Szabolcs. Életüket valószínűleg a légzsák mentette meg, illetve az, hogy el-elszundikáló utasának Szabolcs maga kötötte be a biztonsági övét, miután a várost elhagyták. "Az ütközéskor olyan sokkot kaptam, hogy ököllel vertem az ablaküveget, nem jöttem rá, hogy le is lehetne húzni, ha ki akarok szállni. Elsőként a szüleimet hívtam telefonon, de csak két szót tudtam beleszólni a telefonba, aztán elájultam" – mondja. A fiatalember tanult a történtekből: mikor hallotta, hogy a kórházi ágyon mellette fekvő unkatestvére hogyan ordítozik a fájdalomtól, elhatározta: "ilyen többé nem lesz". Szabolcs elmondása szerint az ő korosztálya meglehetősen felelőtlenül vezet. "A legtöbb haveromnak volt már kisebb-nagyobb balesete, de sokan még ezek után sem okulnak: újra volánhoz ülnek ittasan." És tegyük hozzá: drogok hatása alatt. Nemrégiben derült ki, hogy füvet szívott az a 28 éves fiatalember, aki szeptemberben Érden a buszra várók közé hajtott. A balesetben heten megsérültek, egy ember meghalt. 

Karancsi Zoltán alezredes, a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedési osztályának vezetője szerint közlekedési morálunk a hétköznapi társadalmi kapcsolatokban megnyilvánuló morál tükörképe. "Aki önző, mondanám embertelen, az az utakon is felelőtlenül fog viselkedni. Ráadásul nálunk a többség még mindig úgy gondolja: a szabályok azért vannak, hogy meg lehessen őket szegni" – magyarázza az alezredes. A közúti balesetek okainál egyébként három tényezőt említenek a szakértők: a járművezetőt, a járm? állapotát és az utak minőségét. Bár az utóbbiban (is) messze elmaradunk Európától, Karancsi alezredes tapasztalatai szerint a gondot 90 százalékban mégis a vezetők jelentik. Ezen belül – legalábbis Pest megyében – a leggyakoribb hiba a gyorshajtás, illetve az előzési szabályok be nem tartása. 

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!