Vezetési szokásaink jól tükrözik mentalitásunkat Fotók: Pozsgai Ákos
"Előző este keményen névnapoztunk, alig aludtam pár órát. A következő napot végigdolgoztam, levezettem több száz kilométert, majd estefelé megint rátöltöttünk egy kicsit a másnaposság ellen. Már éjfél körül járt az idő, amikor egy haverom hívott, hogy menjünk át a 20 kilométerre lévő szomszédos településre. Az unokatestvéremmel autóba ültünk, de nem értünk át: egy balos kanyarban ködfoltba szaladtam, és féknyom nélkül kilencvennel nekirepültünk egy fának. A bal térdem szilánkosra tört, az unokatestvéremnek pedig platinát kellett beültetni a csípőjébe" – meséli – sajnos nem egyedülálló – történetét a huszonéves Szabolcs. Életüket valószínűleg a légzsák mentette meg, illetve az, hogy el-elszundikáló utasának Szabolcs maga kötötte be a biztonsági övét, miután a várost elhagyták. "Az ütközéskor olyan sokkot kaptam, hogy ököllel vertem az ablaküveget, nem jöttem rá, hogy le is lehetne húzni, ha ki akarok szállni. Elsőként a szüleimet hívtam telefonon, de csak két szót tudtam beleszólni a telefonba, aztán elájultam" – mondja. A fiatalember tanult a történtekből: mikor hallotta, hogy a kórházi ágyon mellette fekvő unkatestvére hogyan ordítozik a fájdalomtól, elhatározta: "ilyen többé nem lesz". Szabolcs elmondása szerint az ő korosztálya meglehetősen felelőtlenül vezet. "A legtöbb haveromnak volt már kisebb-nagyobb balesete, de sokan még ezek után sem okulnak: újra volánhoz ülnek ittasan." És tegyük hozzá: drogok hatása alatt. Nemrégiben derült ki, hogy füvet szívott az a 28 éves fiatalember, aki szeptemberben Érden a buszra várók közé hajtott. A balesetben heten megsérültek, egy ember meghalt.
Karancsi Zoltán alezredes, a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság közlekedési osztályának vezetője szerint közlekedési morálunk a hétköznapi társadalmi kapcsolatokban megnyilvánuló morál tükörképe. "Aki önző, mondanám embertelen, az az utakon is felelőtlenül fog viselkedni. Ráadásul nálunk a többség még mindig úgy gondolja: a szabályok azért vannak, hogy meg lehessen őket szegni" – magyarázza az alezredes. A közúti balesetek okainál egyébként három tényezőt említenek a szakértők: a járművezetőt, a járm? állapotát és az utak minőségét. Bár az utóbbiban (is) messze elmaradunk Európától, Karancsi alezredes tapasztalatai szerint a gondot 90 százalékban mégis a vezetők jelentik. Ezen belül – legalábbis Pest megyében – a leggyakoribb hiba a gyorshajtás, illetve az előzési szabályok be nem tartása.