A minap az egyik vezeto bulvárlapban elgondolkodtató cikk jelent meg a címlapon szereplo aktfotó és a Big Brother aktuális párválasztási tippmixe közé ékelve. Az írás szerint a magyar iskolák fiúvécéiben általános jelenség a pornográf lapok, videokazetták, internetrol levett szexfilm-CD-k adásvétele. A dolog újdonsága a seftelés köré szervezodött bunözés megjelenése, amibe az is beletartozik, hogy a nagyobbacska tizenkét-tizennégy évesek olykor a kisebbekkel akarják a látottakat éloben is kipróbálni – akár eroszak árán is. A megszólaltatott pszichológus a szüloi felelosséget hangsúlyozza, szerinte a probléma fo oka, hogy a gyerekeket manapság szinte csak a média neveli, így senkitol sem kapnak normális útbaigazítást a "látottakkal" kapcsolatban.
A gyermekek persze nem az iskolában találkoznak eloször szexuális tartalmú brosúrákkal. Ahogy mondani szokás: elég csak az utcára kilépniük, és lépten-nyomon szexuális képi ingerekbe ütköznek. Magyarországon az effajta vizuális ingerdömping sokak szerint Európa-szerte egyedülálló: ennyi szexuális tartalmú vagy célzatú fotó szinte sehol máshol nem jelenik meg köztéren, mint minálunk. Ebben komoly szerepe van az újságosstandoknak is, ahol a hatéves gyermekek szemmagasságába vannak kitéve aktfotók, leszbikus újságok, úgynevezett férfi vagy noi magazinok és egyéb nézegetnivalók. Szó szerint, hiszen mindennapos jelenség az újságárusnál hosszan idozo tinédzser, aki a témába vágó újdonságok iránt érdeklodik, mert ami kint van, azt már mind ismeri.
A jelenséghez szorosan hozzátartozik, hogy egy 1997-ben kelt kormányrendelet szerint szexuális áru – a többi árutól elkülönítve – csakis zárt (például nejlon) csomagolásban hozható forgalomba, s azt tizennyolcadik életévét be nem töltött személynek eladni nem szabad. Továbbá szexuális árut közterületen vagy kirakatban elhelyezni, közszemlére tenni tilos. Eloírás az is: alsó- és középfokú oktatási, gyermek- és ifjúságvédelmi, valamint vallás gyakorlására szolgáló intézmény bejáratától számított 200 méteres közúti (közterületi) távolságon belül szexuális árut értékesíto üzlet nem muködhet.
Szexuális áru alatt természetesen pornómagazint is illik érteni. De hogy általában hol húzódik a határ, tehát mikor beszélünk muvészi aktról, erotikus, szexuális vagy pornográf tartalomról, az már jóval húzósabb kérdés. Meglepo, de létezik ezzel kapcsolatban is értelmezo paragrafus (nagyjából ugyanott: 4/1997. kormányrendelet), azt is érdemes idézni, csak más okból. E szerint pornó- és szextartalmú áru minden olyan mu, amelynek fo célja – a mu egészébol megállapíthatóan – a szexuális ingerkeltés, a szexuális cselekedetek és a nemi aktus nyílt ábrázolása. Innentol fogva az egyik legjobb üzlet manapság szexmagazint kvázi életmódmagazinként vagy kulturális kiadványként definiálva kiadni. Nézopont kérdése, hogy – mondjuk – tudományos köntösbe bújtatott pornográfiával vagy muvészet ürügyén ábrázolt erkölcstelenséggel állunk-e szemben a sarki újságosnál. Ez minden esetben a jogalkalmazó egyedi elbírálása alá esik. Mellesleg nemcsak nálunk. Egyes országokban azonban a meglévo társadalmi igény, az eroteljes közfelháborodás tereli mederbe, és kényszeríti komolyabb önkorlátozásra a témában érintett kiadók, reklámozók, terjesztok tevékenységét.
A szabálysérto árust, ha egyáltalán sikerül rábizonyítani a rosszhiszemuséget, legfeljebb ötvenezer forintos pénzbírsággal büntethetik. Szabálysértési feljelentés teheto a területileg illetékes önkormányzatnál, a Fogyasztóvédelmi Fofelügyeloségnél, esetleg a rendorségnél, illetve a közterület-fenntartóknál. Egyébként több megkérdezett szakember szerint sima állampolgári panaszbejelentésre nem indul eljárás, nevesített feljelentéssel, esetleges szembesítéssel, nyugös hivatalnokokkal számolhat az a botor állampolgár, akinek nincs más elfoglaltsága, mint a sarki újságárust ily módon egzecíroztatni. Körtelefonunk során egyébként az derült ki, hogy ilyenfajta panaszra még nem volt precedens hivatali körökben. A legtöbb megkérdezett illetékes nem is igazán értette, miért problémázunk az egész problémán.
Calvin Klein túl provokatív
Az új CK parfüm reklámját nemrégiben bírálatok érték Nagy-Britanniában, mivel túl erotikusra sikerült. A vitatott poszteren egy félmeztelen, csókolózó pár látható, itt-ott takarásban a parfümös üveggel. Már az új reklám utcára kerülésének elso napján több tucat reklamáció futott be a hirdetéseket a szigetországban elbíráló Advertising Standard Authority hivatalához.
Calvin Klein visszavonta a plakátot, de hangoztatta véleményét, mely szerint az nem volt túlzottan szókimondó, és ízlésesen volt fotózva. Azonban a cenzúrázó ASA hivatal szerint a plakát túl erotikus volt ahhoz, hogy gyermekek is lássák. A hivatal döntése szerint Calvin Klein nem használhat a jövoben hasonló képeket.
A kilencvenes években világhíruvé vált márkát muvészi kivitelezésu, de igen provokatív reklámjai tették közismertté. A divatház gyermek alsónemu-kollekciójához készült fotókat például korábban betiltották az USA-ban, mivel sokan pedofil jellegunek érezték. (origo)