Az Európai Parlament Környezetvédelmi Bizottsága megszavazta, hogy 2035-től tiltsák be a belsőégésű motorral szerelt és hibrid új autók értékesítését. Ha ez átmegy az Európai Parlamenten is, az milyen mélységig fogja átalakítani a jelenleg általunk ismert autózást?
– Ennek a történetnek számos aspektusa van, nem csak arról van szó ugyanis, hogy változik a hajtási mód. Ez önmagában nem jelentene feltétlenül óriási paradigmaváltást, azért sem, mert az ipari fejlesztések jelentős része is ebbe az irányba mutat. Ugyanakkor az elektromobilitás továbbra is számos megválaszolatlan kérdést vet fel. A belsőégésű motorok kontra elektromos hajtás vita egyébként már száz évvel ezelőtt is zajlott, és akkor energiasűrűségi szempontok miatt az előbbi jött ki ebből győztesen. És az ma sem változott érdemben: 50 liter üzemanyagból kinyerhető energia 500 kilónyi akkumulátorban tárolható energiával sem feltétlenül összemérhető.
Ezzel együtt nyilvánvaló, hogy a villanyhajtásnak vannak kézenfekvő előnyei, amelyek bizonyos körülmények között sokkal jobb felhasználói élményt tudnak nyújtani. Mint ahogy az is tény, hogy az elmúlt században a pálya lejtett a belsőégésű motoros technológiának, sok érdek állt szemben az elektromos autózással. Ezért valóban szükség volt egy politikai beavatkozásra, hogy ez a technológia felkerüljön az autóipari palettára. Ugyanakkor most átesünk a ló túloldalára: mintha az elektromos hajtás az egyetlen erkölcsileg vállalható megoldás lenne a jövőre nézve. Ebben a kérdésben már régen nem technológiai jellegű vita folyik, hanem egyfajta moralizálás – mint Nyugaton oly sok területen jelenleg.