Az akkori miniszterelnök, Gyurcsány Ferenc 2005-ben jelentette be a roma integráció évtizedét, amelynek az lett volna a lényege, hogy tíz év alatt a cigányság eleddig megoldatlan társadalmi beilleszkedését megvalósítsák.
A 2010-es országgyűlési választásokon is téma volt a roma integráció, akkor minden politikai szereplő egyetértett abban, hogy a folyamatot, amelyre addig már bevallottan elköltöttek 120-150 milliárd forintot, tovább kell vinni. Jött a kormányváltás, és az azóta regnáló kormány súlyos milliárdokat fordított erre – zömmel uniós forrásokból, nagyrészt a Farkas Flórián nevével fémjelzett Híd a munka világába program keretében. 2005-óta mi az eredmény (amelyre hozzávetőlegesen 400 milliárd forint ment el)? Nézzük a jelenleg rendelkezésünkre álló tényeket: a romák többsége ma is alulképzett (nem ritka köreikben az analfabetizmus); magas köztük a munkanélküliség; vidéken inkább, de a városokban is sokan laknak emberhez méltatlan körülmények között; a hazai gyermekvédelem arányaiban jóval magasabb számban foglalkozik roma kiskorúakkal, mint nem cigány gyerekekkel; és részben ebből következően, a hasonló társadalmi helyzetben levőkre jellemzően, náluk is súlyos problémaként adódik a bűncselekmények magas száma.
Annak idején azért találták ki – többek közt – a roma gyerekek integrált oktatását, hogy ezzel is csökkentsék az őket érintő hátrányokat, lehetőséget adva a felnövekvő roma generációnak egy jobb minőségű élethez. Igen ám, de akik ezt kitalálták, nem számoltak azzal a ténnyel, hogy hiába helyeznek be egy halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket (függetlenül attól, hogy roma vagy nem) egy normál osztályba, ha a deviáns családi hátteret nem számolják fel, akkor ez a fajta integráció több kárt okoz, mint amennyit használ. Ugyanis, ha egy olyan családból kötelezik a gyermeket normál iskolába való járásra, ahol az apuka és az anyuka nemcsak tanulatlan és munkanélküli, de jövedelmét – vélhetően – törvénytelenül egészíti ki, vagy az állami segélyeket, támogatásokat elissza, eldrogozza, eljátékgépezi, gyermekeinek nevelésére, fegyelmezésére, értelmi-érzelmi-biológiai fejlődésére gondot nem fordít, akkor egy ilyen hátterű gyermek nemcsak a tanárai idegeit, de az osztályközösséget is tönkreteszi.