A2012-es PISA-vizsgálat szerint 20 százalékos volt Magyarországon a funkcionális analfabéták aránya, tehát azoké, akik úgy hagyják el az általános iskolát, hogy nem értik, amit olvasnak. Bár a jelenség létét Balog Zoltán miniszter egy szakbizottsági meghallgatáson tagadta, mondván: „ha valaki valamit el tud olvasni, az azt jelenti, hogy megérti”, a 2015-ös PISA-mérés adatai világossá tették, hogy a 15 éves diákoknak már közel 28 százaléka küzd elemi szövegértési nehézségekkel, ami a jövőre nézve nem sok jót tartogat, mivel a szövegértés a tanulás alapja.
Az LMP-s Hadházy Ákos Balog Zoltán lemondását követelte a nagyfokú romlás miatt. Orbán Viktor miniszterelnök az atv.hu kérdésére elmondta: vizsgálatot kért Balog Zoltántól a legutóbbi PISAvizsgálat eredményeiről, és csak a jelentés ismeretében fog véleményt mondani, illetve dönteni bármilyen személyi konzekvenciáról. Ez sokak szerint eleve nonszensz, hiszen az EMMI vezetője saját minisztériumának a munkáját vizsgálja, hasonlóképp például a NAV-elnök Vida Ildikó által lefolytatott belső vizsgálathoz Horváth András emlékezetes leleplező ügye kapcsán. Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke kérdésünkre megerősítette: független szakértői elemzésekre lenne szükség egy megfelelő oktatáspolitika kialakításához, ez eddig is hiányzott, s ennek következményeivel szembesülünk egyre durvább módon.
Az EMMI a digitalizált, szokatlan típusú tesztfeladatokkal és a megváltozott méréssel is magyarázta a rossz eredményeket, valamint azzal, hogy most még nem érzékelhető a két éve bevezetett új Nat hatása. Rétvári Bence, az EMMI államtitkára úgy nyilatkozott: a PISA-rangsorban – az OECD-országokon belül – a 28-29. helyen áll Magyarország, míg az egy főre eső GDP terén a 31. helyen van, tehát a diákok jobban teljesítettek, mint azt az ország gazdasági fejlettsége indokolná.