A magyar származású Barényi Béla (lásd képünkön 1907. március 1-jén született Hirtenbergben, egy Bécshez közeli településen. Apja, Barényi Jenő magyar katonatiszt, a pozsonyi akadémia tanára, anyja Maria Keller, egy osztrák gyáriparos gyermeke volt. Az ötgyermekes család nagypolgári környezetben élt. Apja az első világháborúban, 1917-ben meghalt, ezért nem sokkal később anyjával Bécsbe költöztek. Barényi a bécsi Műszaki Főiskolán tanult – bár voltak kritikus időszakok, hiszen a háború elvitte a családi vagyont, így előfordult, hogy szüneteltetnie kellett a tanulmányait. 1926-ban végzett gépészmérnökként. Már főiskolás éveiben sokat foglalkoztatta, hogyan lehetne előállítani a tömegek számára is elérhető, pénztárcabarát autót. 1929-ben szabadalmaztatás nélkül közzétette a korábbi évek alatt kidolgozott tömegautó terveit.
A hét évvel később bemutatott Volkswagen Bogár meglehetősen hasonlított a Barényi által publikált tervekben szereplő járműre, azonban néhány költségkímélő eltérés felfedezhető volt, mint például a kormányoszlop felépítése, mely Barényi tervében biztonságosabb volt. Anyagi okok miatt csak jóval később tudott az ügyben pert indítani – jelképes, 1 márkás kárpótlási díjért –, melyet néhány éves huzavonát követően, 1955-ben megnyert. Így jogerősen is kimondásra került, hogy döntően Barényi Bélától származnak a gépjármű tervei.
Az egyetem elvégzése után az Austro-Daimlernél, később az Adlernél dolgozott. Rövid ideig Berlinben és Párizsban is tevékenykedett. Utóbbi helyen megismerte Maria Kiliant, akit pár év múlva, anyagi helyzete stabilizálódását követően feleségül vett.
Egy századot látott megtörténni
Beszélgetés a 100 éves Bakó Ferenccel »
Ősi ünnep új ruhában: a Valentin-nap másfél évezredes története
A népszerű ünnep a pogány Római Birodalom Lupercaliájára vezethető vissza »
Magyar hősök, zsidó túlélők: drámai holokauszt-történetek
Akik elmondják az elmondhatatlant »