hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Az autóbiztonság atyja:
Barényi Béla

2016. 12. 27.
Nevéhez több mint 2500 találmány köthető. A hazánkban méltatlanul elfelejtett magyar feltaláló dolgozta ki az autók passzív biztonságvédelmének (azaz a már bekövetkezett bale­set következményeit enyhítő eszközöknek) a kikerülhetetlen elemeit, többek között a gyűrődési zónát, a biztonsági kormányoszlopot, a biztonsági utascellát és az oldalsó ütkö­zésvédelmet. Nem túlzás azt állítani, hogy a gépkocsikba épített találmányaival már ezrek életét mentette meg. Míg Német­országban a Mercedes–Benz gyár mellett utcát neveztek el emlékére, addig hazánkban a legtöbb ember nem ismeri a ne­vét, munkásságát.

A magyar származású Barényi Béla (lásd képünkön 1907. március 1-jén született Hirtenbergben, egy Bécshez közeli településen. Apja, Barényi Jenő magyar katonatiszt, a pozsonyi akadémia tanára, anyja Maria Keller, egy osztrák gyáriparos gyermeke volt. Az ötgyermekes család nagypolgári környezetben élt. Apja az első világháborúban, 1917-ben meghalt, ezért nem sokkal később anyjával Bécsbe költöztek. Barényi a bécsi Műszaki Főiskolán tanult – bár voltak kritikus időszakok, hiszen a háború elvitte a családi vagyont, így előfordult, hogy szüneteltetnie kellett a tanulmányait. 1926-ban végzett gépészmérnökként. Már főiskolás éveiben sokat foglalkoztatta, hogyan lehetne előállítani a tömegek számára is elérhető, pénztárcabarát autót. 1929-ben szabadalmaztatás nélkül közzétette a korábbi évek alatt kidolgozott tömegautó terveit.

A hét évvel később bemutatott Volkswagen Bogár meglehetősen hasonlított a Barényi által publikált tervekben szereplő járműre, azonban néhány költségkímélő eltérés felfedezhető volt, mint például a kormányoszlop felépítése, mely Barényi tervében biztonságosabb volt. Anyagi okok miatt csak jóval később tudott az ügyben pert indítani – jelképes, 1 márkás kárpótlási díjért –, melyet néhány éves huzavonát követően, 1955-ben megnyert. Így jogerősen is kimondásra került, hogy döntően Barényi Bélától származnak a gépjármű tervei.

Az egyetem elvégzése után az Austro-Daimlernél, később az Adlernél dolgozott. Rövid ideig Berlinben és Párizsban is tevékenykedett. Utóbbi helyen megismerte Maria Kiliant, akit pár év múlva, anyagi helyzete stabilizálódását követően feleségül vett.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!