Az új, kialakulóban levő gazdasági modellnek „megosztó gazdaság” (sharing economy) a neve, melynek keretében az emberek ágyakat, autókat, hajókat vagy más értéktárgyaikat adják bérbe egymásnak. Teszik mindezt az interneten, egy-egy online vállalat koordinációjával. A szállást ilyen esetekben nem hotelláncok biztosítják, hanem magánszemélyeknél szállhatnak meg az utazók. A vásárlók minden szolgáltatást online választhatnak és fizethetnek ki.
Az egyik kiemelkedő példája az új, kialakulóban levő gazdasági modellnek az Airbnb nevű cég, amely kezeli a vendégek igényét és a szállásadók kínálatát. A cég San Franciscó-i székhellyel rendelkezik, és megalakulása, 2008 óta több mint 4 millió ember használta a szolgáltatásait. A vásárlók több mint fele – 2,5 millió ember – 2012-ben ismerkedett meg az új lehetőséggel. Azt gondolhatja az ember, hogy ez a szolgáltatás semmiben nem különbözik az úgynevezett szállást és reggelit biztosító – bed and breakfast – szállóktól, vagy üdülési jog birtoklásától. Azonban az új technológia jelentősen csökkenti a közbevetett tranzakciós költségeket, ezáltal lehetővé teszi, hogy a magántulajdon sokkal könnyebben bérbe adható, bérbe vehető legyen, és így bővül a kínálati kör.
A nagy változás abban áll, hogy egyre több információval rendelkezünk az emberekről és a tulajdonukról. Így lehetővé válik a tárgyak szeparációja, majd pedig szolgáltatásként való élvezése. Az internet előtti időkben egy szörfdeszka, egy elektromos töltőkészülék vagy akár egy parkolóhely bérlésére ugyan volt mód, de általában több vesződséggel járt, mint haszonnal.