„Kedvező időszak előtt áll térségünk gépjárműipara” – állítja az Ernst & Young. A tanulmány szerzői szerint a várható felfutás elsősorban annak köszönhető, hogy főként kisméretű és környezetbarát autók gördülnek le a magyar, valamint a szlovák, lengyel, illetve a cseh autógyárak szalagjairól, ami pedig jól illeszkedik az új nemzetközi trendbe. Éppen ennek a termékskálának köszönhetően a térségünkben működő autógyárak kevésbé érezték meg a válság negatív hatásait, mint a nyugat-európaiak.
Hatodik sebesség
Szinte valamennyi hazai autógyár nagyobb sebességre kapcsol. Az iparág fejlesztésének második hullámát éljük a kilencves évek elején zajlott kezdeti nagyberuházások után.
A General Motors (GM) szentgotthárdi gyárában 500 millió eurós (közel 140 milliárd forintos), míg a győri Audi 900 millió eurós (mintegy 252 milliárd forintos) beruházást jelentett be a közelmúltban. A gyárfejlesztések révén a győri 1800, a szentgotthárdi pedig 1000 új munkahelyet teremt, de a beszállítókon keresztül további több tízezer munkahely is keletkezhet. Emellett a fejlesztések volumenéből fakadóan az eddigieknél nagyobb mértékben járulhat hozzá az iparág a gazdasági növekedéshez is 2013-tól kezdődően.
Talán éppen ebből a megfontolásból támogatta a kormány anyagilag is a fejlesztéseket. Sajtóinformációk szerint 20-20 milliárdot kapott az Audi és a Mercedes, míg a GM 7,5 milliárdot, ám a várakozások szerint a várható adó- és járuléktöbblet befizetése során akár négy éven belül megtérülhetnek az adóforintok.
A nemzetközi sajtó is élénk figyelmet szentel az egyre izmosodó hazai autógyártásnak. A Die Presse Magyarországot az „autóipar új eldorádójának” nevezte a közelmúltban bejelentett nagyberuházásokra, illetve a folyamatban levő Mercedes-gyárépítésre utalva. Orbán Viktor miniszterelnök kifejtette a lapnak: a „cél az országot a régió legjövedelmezőbb és legversenyképesebb befektetési helyévé tenni”. A lap a Német–Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara kommunikációs vezetőjét, Dirk Wölfert is idézi, aki szerint a befektetéseknél szerepet játszik a magyarországi alacsonyabb bérszínvonal (kevesebb, mint egyharmada a nyugatinak), de a magasan szakképzett munkaerő és a széles körű szolgáltatói és befektetői klíma is. Összességében „ez így tökéletes környezet” – fogalmazott Wölfert. A lap azt is megjegyzi, hogy a válság végének körvonalazódását jelezheti az is, hogy a magyar beszállítók is bővítik a befektetéseiket. Példaként említette a Hankook rácalmási vagy a Bosch miskolci üzemének fejlesztését.
Természetesen rajtuk kívül más beszállítók is ráerősítenek. A Continental, a világ egyik vezető autóipari beszállítója budapesti gyárában új fejlesztések indulnak, melyek révén 2012 végére – a mostani 1200 alkalmazott mellé – 175 új munkahely létesül. Új gyártósorokat és technológiákat állítanak be, amelyekkel hibrid meghajtó rendszerek elektronikai vezérlőegységeit, kormánymű-vezérlő rendszereket, illetve EBS fékvezérlő elektronikákat gyártanak majd.
De az Allison is komoly fejlesztéseket jelentett be. A szentgotthárdi ipari parkban új váltóműgyárat építenek. Egyben a termékpaletta is bővül, a tervek szerint 3-4000 automata váltóművet állítanak elő éves szinten.
A Knorr-Bremse is intenzív fejlesztésbe kezd, hiszen új gyárat épít Kecskeméten. A 4,5 milliárd forintos beruházás által várhatóan 110 új munkahely jön létre.
„Keveset enni, sokat mozogni, nem nézni tükörbe” – beszélgetés a ma százkét éves Keleti Ágnes olimpikonnal
Az ötszörös olimpiai bajnok elképesztő életútja »
Tényleg egy tengerparti városban lakott Jézus?
Grüll Tibor írása »
A felavatás ünnepe: Öt testvér, akik hittek Izrael jövőjében
Hack Márta írása »