Néhány száz dühös halász randalírozott Brüsszelben, miután
üzemanyagár-támogatási kérelmüket visszautasították. Kisebb csatatérré
változtatták Brüsszel uniós negyedét a múlt héten. A mezőgazdasági Igazgatóság
épületén kivert ablakok jelezték, hogy a halászok elégedetlenek az EU
agrárpolitikájával. Errefelé viccesen Brüsszelt Európa legunalmasabb városának
tartják, nem mintha nem lenne elég látnivaló, csak általában nyugalom van, nem
sok látványos dolog történik a városban. A múlt hét kivétel volt. Néhány száz
francia, olasz, spanyol és portugál halász baseballütőkkel felszerelkezve jött
„tárgyalni” az unióval.
A halászok számára a gázolaj állandó költséget jelent hajóik üzemeltetésére,
viszont áraikban nem tudják érvényesíteni az egyre dráguló olajárat, ezért
ártámogatást kértek. Európában szinte kizárólag gázolajat használnak a fuvarozó
és a termelő cégek, ezért ez minden termék árára befolyással van. Számos ipari
generátor és bányákban használatos turbina üzemel dízel üzemanyaggal szerte a
világon, ami tartósan nagy kereslethez vezet. A finomítók kapacitása már nem
tudja követni a megemelkedett igényeket, ezért a gázolaj tartósan drágább lett,
mint a benzin, ami egy új trend az elmúlt években. Idén már 20 százalékkal
emelkedett a dízel ára. Miután a halászok árkompenzációs kérését Joe Borg
halászati biztos képviselője elutasította, nekirontottak az EU-központ
épületeinek, parkoló autóknak, de a rendőröket sem kímélték. Nagyobb kárt is
okozhattak volna, ha Brüsszelben az unió székhelye miatt hasonló incidensekre
nem lennének felkészülve a rendőrök. A városban rendszeresen látni masírozó
lovas rendőröket, vízágyúkat és páncélozott rendőrautókat, amik ufókként hatnak
a szűk sávokban hömpölygő brüsszeli forgalomban. A tüntetők párizsi mintára
elkezdtek autókat borogatni, de a rohamrendőrök gyors beavatkozása miatt egy-két
autónál több nem került a „hátára”. Az uniós negyed központja a Schumann tér
úszott a könnygázban, és a rendőröknek is nekiugró randalírozókat gyorsan
begyűjtötték. Joe Borg halászati biztos szerint a magas ár olyan gond, amely
minden ágazatot sújt, nem csupán a halászatot. Ezt támasztja alá, hogy más
tagországokban már számos ágazat – a közlekedés, mezőgazdaság – dolgozói
tartottak tiltakozó akciókat a magas árak és az azokkal szembeni uniós tétlenség
miatt. A „lázadás” nem állt meg a belga határnál. Spanyolországban és
Portugáliában több tízezer szállítmányozó kamionjaival lelassította, illetve
eltorlaszolta az autópályák forgalmát, hatalmas közlekedési káoszt okozva ezzel.