Google az élen
A legértékesebb világmárkák megkérdőjelezhetetlen éllovasa továbbra is az
Egyesült Államok, de idén már kínai márkanév is bekerült a top tízbe. A
dobogó legfelső fokán a Google áll, amelynek a piaci értéke meghaladja a 14
ezer milliárd forintot, ami a magyar állam éves bevételeivel egyenértékű
összegnek felel meg. A legértékesebb tíz márkanévből ma már hét a technológiai,
illetve a mobilszektorhoz köthető. A legerősebb tíz brandből nyolc amerikai,
köztük természetesen a Coca-Cola (4.) és a McDonalds (8.). A fennmaradó két
hely egyike a finn Nokiáé (9.), a másik pedig egy kínai mobilszolgáltató
óriásvállalaté, a China Mobile-é.
Béremelés tanároknak
A kormány tervei szerint jövő januártól változna a pedagógusokra vonatkozó
közalkalmazotti bértábla. Így a kezdő tanárok fizetése akár havi negyvenezer
forinttal is emelkedhet. A már pályán lévő tanárok fizetését a tervek szerint
hozzáigazítják a kezdőkéhez, így nem fordul elő, hogy a régóta pályán lévő
pedagógus kevesebbet keressen egy kezdő tanárnál. Tatai-Tóth András, az
MSZP-frakció oktatási és kulturális munkacsoportjának vezetője szerint pótlékot
kapnának a hátrányos helyzetű gyermekekkel foglalkozó pedagógusok, illetve az
iskolaigazgatók is. A béremelésnek egy évben 13-14 milliárd forint a
költségvetési vonzata, és a pedagógusok egyharmadát, 40-45 ezer tanárt érint.
Messze még a nyugdíj
Az OTP és a Medián a Fiatalok és az öngondoskodás címmel felmérést készített a
főállású munkával rendelkező 16–35 év közötti fiatalok körében. A kutatás
kimutatta, hogy a megkérdezettek jelentős része nem kellően tájékozott az
általános gazdasági, pénzügyi kérdésekben, valamint a magánnyugdíj-, illetve
önkéntes nyugdíjpénztáruk kiválasztásánál sem a hozamelvárás az elsődleges
szempont náluk, hanem a munkahely vagy egy barát, ismerős, családtag ajánlása. A
fiatalok közül mindössze minden ötödik tekinthető komoly öngondoskodónak, azaz
olyan személynek, aki több pénztárnak is a tagja, kedvező az anyagi helyzete, és
szívesen tartalékol hosszú távra.