hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Újságlapozgatás a monitoron
Magyarországon is hódító útjukra indultak a virtuális újságok, a 3Ddp

2006. 12. 26.
Hazánkban még gyermekcipőben jár, világszerte azonban egyre nagyobb népszerűségnek örvend a digitális publikáció (3Ddp) műfaja. A technológia pofonegyszerű: a klasszikus, nyomtatott kiadványokat a megszokott köntösben, egyetlen kattintással lapozgathatjuk az interneten. A digitális publikációnak a tengerentúlon évtizedes múltja van, ám hazánkban eddig kizárólag a TestMan Kft. képviseli a műfajt. A cég saját fejlesztésű Internet Magazin nevű virtuális kiadványa is igazolja az újításban rejlő előnyöket: a lap a megjelenésétől számított első hónap után 80 ezres, stabil olvasótábort tudhat magáénak, akik rendszeres visszajelzéseikkel segítik a magazin munkáját.

A külföldi lappiacon a Zinio és a Newsstand kiadóvállalatok mintegy 10 éve
sikerrel digitalizálják legkülönfélébb, témájukat tekintve az autós szaklapoktól
a szépségmagazinokig számtalan területet érintő kiadványaikat. A
politikai-közéleti szegmensben is jelentős a virtuálisan megjelenő periodikák
száma világszerte: például a Newsweek, a Le Monde vagy a USA Today említhető a
legnagyobbak közül. Az Egyesült Államokban jelenleg 5-20 százalék között mozog
az újszerű formátumban megjelenő kiadványok száma, a hazai közéleti hetilapok
közül azonban a Hetek az első, amely – immáron 2006 novembere óta – digitális
változatban is megjelenik.

Farmosi Gábor, a TestMan ügyvezető igazgatója számos érvvel támasztja alá a
digitális publikáció hatékonyságát: „A nyomdaköltségek, a terjesztéssel járó
kiadások is eltűnnek, miközben a lapokban megjelenő hirdetések hatékonysága is
nagyobb, jobban nyomon követhető. A hirdetések a digitalizálásnak köszönhetően
mozgóképekkel, filmeffektusokkal és animációkkal is feldúsíthatók, hatékonyabbá,
figyelemfelkeltőbbé tehetők.” A digitalizált lapok másik említésre méltó
pozitívuma az interaktivitás – folytatja Farmosi, aki tapasztalatból tudja, hogy
az olvasók azonnal reagálhatnak a megjelenő tartalmakra, miközben az érdeklődési
körüknek megfelelő további információknak is rögtön utánanézhetnek a neten. Az
ügyvezető kiemeli, hogy a világhálón lapozható sajtótermékek éppen tradicionális
megjelenésüknek, megszokott külsőségeiknek köszönhetően toborozhatnak
olvasótábort maguknak.

A tengerentúli és a nyugat-európai tapasztalatok azt bizonyítják: akik nem az
interneten nevelkedtek, nem ritkán kaotikusnak, áttekinthetetlennek, zavarosnak
találhatják a webes tartalmakat. „A digitalizált lapok tradicionális
formátumukkal könnyebbé tehetik a tájékozódást az információözönben, miközben az
olvasóközönség is egy sokkal letisztultabb, kiforrottabb, áttekinthetőbb lapot
kap” – kerül fel az i-re a pont. A digitalizált lapok a lappiac globalizálódása
miatt, és mert a módszerben a 21. századi technikai újítások és a tradíciók
sikeresen ötvözhetőek, szép jövő elé néznek. Farmosi prognózisa szerint a
mostani lappiaci tendenciák alapján nem kizárt, hogy akár 3-5 éven belül csupán
a pozícionált lapkiadók lapjai lesznek képesek biztosítani fennmaradásukat, a
kisebb kiadók túlélését pedig a digitalizáció biztosíthatja. Célszerű hát előre
gondolkodni, és még idejében digitalizált formátumra váltani.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!