A dugóknál csak a tarifadzsungel nagyobb Fotó: Somorjai L.
Az árakról legegyszer?bben az interneten lehet tájékozódni: több ismert weboldal felszerelkezett már úgynevezett "kötelező kalkulátor programokkal".
(www. kotelezo.info.hu, www.origo.hu,
www.fn.hu) Az árajánlatok összehasonlítását nehezíti, hogy majdnem minden szolgáltató belefoglalta tarifáiba az úgynevezett "gumiszabályt", amely minden esetben lehetőséget ad arra, hogy a biztosító egyedi megállapodást kössön ügyfelével. Mindemellett számos kedvezmény és kikötés is tarkítja a piaci látképet.
Ha valaki az új tarifacsomagok láttán úgy dönt, hogy biztosítót szeretne váltani – a piaci becslések szerint legalább 750 ezren fognak így határozni –, ezt november 30-ig kell megtennie. De vigyázat: a korábbi gyakorlattól eltérően, idén már csak akkor érvényes a "csere", ha a gépkocsi üzemben tartója írásban mondja fel a régi szerződését. Tehát a telefaxon továbbított nyilatkozatok is érvénytelenek! A felmondást és a szükséges kártörténeti vagy bónuszigazolást érdemes inkább ajánlott küldeményként postára adni.
A hatályos kormányrendelet értelmében szerződéskötésre kötelezett a gépjárm? tulajdonosa, illetve a gépjárm? forgalmi engedélyébe bejegyzett üzembentartó. Nem lehet szerződő azonban a gépjárm? bérlője, használója. Még abban az esetben sem, ha a bérleti vagy használati szerződésben ezt határozták meg. A kötelező gépjárm?-felelősségbiztosítás alapesetben határozatlan időtartamú. Biztosítási időszakon a naptári évet kell érteni. Aki nem, vagy helytelenül bontja fel régi biztosítását, annak érvényben marad a régi kontraktusa, az újonnan kötött pedig érvénytelen lesz.
Míg a korábbi szabályok értelmében a biztosító helytállási kötelezettsége korlátlan volt, 2001 óta az egy káreseményből származó dologi károkért legfeljebb 500 millió forintot, míg a személyi sérülések esetén személyenként maximum 300 millió forintot fizetnek. A kötelező gépjárm?-felelősségbiztosítási szerződés megkötése érdekében ajánlattal kell fordulni a biztosítóhoz. A kötelező gépjárm?-felelősségbiztosítási ajánlatot a biztosító nem utasíthatja el. Ez a kötelezettség független a gépjárm? korától, műszaki állapotától, illetve az üzembentartó személyétől. A díjfizetés gyakorisága lehet éves, féléves és negyedéves gyakoriságú. Határozott időtartamra kötött szerződések díja a szerződéskötéskor egy összegben esedékes.
Az érvényes jogszabály alapján lehetőség van a biztosítási szerződés, illetőleg a díjfizetési kötelezettség szüneteltetésére, ha a szerződő a gépjárművet legalább kettő, de legfeljebb hat hónapig a forgalomból ideiglenesen kivonja. Nem vonatkozik a szüneteltetés lehetősége a motorkerékpárra, a segéd-motoros-kerékpárra és egyéb forgalmi engedélyre nem kötelezett járművekre.
A kgfb összegének egyik lényeges meghatározója a már említett bónusz-málusz besorolás. A rendszer csak arra a gépjárm?-üzembentartóra vonatkozik, aki a gépjárművére határozatlan időre szóló, egyedi biztosítási szerződést kötött. Az egyes fokozatokhoz tartozó kedvezmények és pótdíjak mértékét, és ezek alsó és felső korlátját a biztosítók önállóan határozzák meg, és – amint azt a jelenlegi tarifadzsungel is mutatja – akár évente is változtathatják. Mivel a bónusz-málusz rendszer az üzembentartó személyéhez kötődik, és nem a gépjárműhöz, a gépkocsi eladása, cseréje esetén az új üzembentartóra "nem száll át" a korábbi szerződés alapján elért fokozat.