Németh Imre agrárminiszter Fotó: Vörös Szilárd
Az országjelentésben szereplő hiányosságok többsége a mezőgazdasági és vidékfejlesztési területek felkészülését érintik. Az ellenzék politikusai szerint a kormány nem tett meg mindent a rendelkezésére álló időben, a kormány szerint a lemaradás az ellenzék kormányzása alatt elszenvedett késedelmek miatt jött létre. Az igazság valószínűleg a két állítás között húzódik, mindkét kormányt komoly felelősség és megalapozatlan döntések sora terheli.
A EU agrárszabályozása, ezen belül is az agrár- és vidékfejlesztési támogatások lehívásának rendszere nyilvános és 1992 óta főbb pontjaiban változatlan.
A felkészülés koordinálatlanul, de a kilencvenes évek közepétől elindult. Elkészült a szarvasmarha-nyilvántartás, elindult a gazdaregisztráció, bevezetésre kerültek EU-konform, például föld alapú támogatási formák, Phare-projektek keretében számos FVM munkatárs járt az EU országaiban, számos kiadvány született a várható változásokról, összességében sok milliárd forint került az EU-csatlakozás címén elköltésre. A felkészülés folyamán világossá vált hogy a jelentős változások egyrészt gyengíteni fogják az agrár-közigazgatási apparátus hatalmát, másrészt jelentősen átrendezik az agrárjövedelmi viszonyokat. Az évente támogatás címén kiosztott több tízmilliárd forint felhasználásának ellenőrzésére, a támogatások hatékonyságának mérésére csak morzsák jutottak.
A fentiekből kitűnik, hogy a felkészülés jelentős érdekeket sértett és sért ma is. Eddig egy kormány sem rendelkezett annyi politikai erővel, hogy a lobbikkal és a velük összefonódott apparátussal szemben sikerre jutassa az EU elvárásait. A Fidesz-kormány ezt felismerve vette el a felkészülés irányítását az FVM-től, és helyezte a MeH irányítása alá.
A mostani kormány koncepció és felkészülési stratégia nélkül kezdte meg a munkáját. Több kabinet-előterjesztés is született a témában, az első még hetvenmilliárdos költségtervvel indult és az időt és erőforrásokat figyelmen kívül hagyó grandiózus terveket tartalmazott.
A jelentős késés a közvetlen támogatások esetében a jogcímek kötelező csökkentését jelentette. A politikai vita tovább folyik, a megoldásról eddig csak az hangzott el, hogy május 1-ig készen lesz, de ezt intézkedések nem támasztják alá. Szakértők szerint a támogatások elnyeréséhez nélkülözhetetlen ellenőrző rendszer fejlesztése, üzembe állítása, tesztelése több mint egy évet vesz igénybe, amit a rendszer akkreditálása követ, vagyis május 1-je továbbra is csak a munka ünnepe lehet, nem a kifizetések kezdete.