hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Amerika jól van és vásárol

2001. 11. 25.
Az amerikaiak köszönik szépen, jól vannak. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy vásárolnak. Nem véletlenül, a költekezés ugyanis az amerikai nemzeti öntudat része. A polgárok ugyanis tudják, hogy úgy tehetnek a legtöbbet országuk és gazdasági-társadalmi modelljük megvédéséért, ha egy emberként támogatják a gazdaságot, azaz továbbra is azt teszik, amit eddig: költenek.



Hipermarketek hiperszonikus vásárlóknak Fotó: Reuters

Az óceánon túlról érkező hírek recesszióról szólnak, azonban nem párosul mindez depresszióval a lakosság körében: a bevásárlóközpontok hasonlóképpen tele vannak, mint a "boldog békeidőben". Az Egyesült Államokban októberben és novemberben eddig soha nem látott mértékben nőtt a kiskereskedelmi forgalom, ami azt jelzi, hogy az amerikaiak a szeptemberi terrortámadások okozta sokkból felocsúdva már jóval az ünnepi bevásárlási láz berobbanása előtt visszanyerték vásárlási kedvüket, másként fogalmazva, a terrorral kombinált pszichológiai hadviseléssel a fogyasztás Mekkáját nem lehet egyszerűen legyőzni. Közgazdászok elemzése szerint a fogyasztásban lezajlott gyors pozitív fordulat hozzásegítheti az amerikai gazdaságot ahhoz, hogy a vártnál gyorsabban álljon vissza a növekedési pályára. Ha figyelembe vesszük azt, hogy az Egyesült Államok teljes gazdasági teljesítményének kétharmadáért a fogyasztás felel, megérthető, hogy a kormányzat idegcsillapító propagandájával kombinált kamatcsökkentő gazdaságélénkítés máris meghozta a hatását. 

Bush elnök buzdítását megfogadva, a tömegek – részben hazafias indíttatásból, részben pénztárcájukat kímélendő – októberben fölkeltek a tévék elől, és megrohamozták a felgyülemlett raktárkészleteiket kiárusító üzleteket. Egyrészt azért, mert a fogyasztás az amerikai nemzeti öntudat része, másrészt azért, mert az amerikaiak nehezen tudtak ellenállni a nulla százalékos autófinanszírozási csomagoknak és a 80-90 százalékos leértékeléseknek. 

Erősödött a nemzeti öntudat is, az üzletemberek ugyanolyan büszke optimizmussal viselik diszkrét amerikai zászlós kitűzőiket zakójuk gomblyukában, mint a hajléktalanok, akik az amerikai álom jelképét, a csillagos-sávos szimbólumát foszlott farmerjük zsebéből lógatják ki. Az amerikai zászló ott lobog minden második autón, sok magánlakás erkélyét és szobaablakát is betakarja. Az USA-ban szinte ismeretlen áruhiány egyik jellemző példája volt a közelmúltban az, amikor a hirtelen megugrott kereslet miatt egy darabig sehol nem lehetett amerikai lobogót kapni, mígnem az európai gyártóktól megérkezett az utánpótlás. Egy elegáns stake house ablakában a nemzeti zászló alatti felirat büszkén hirdeti: "Ez színtartó textília!" Egy másik kirakatban amerikai kislány hirdeti egy kapós pólón: "Büszke amerikai kislány vagyok!"

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!