Egyértelm? tehát a koncentráció, de ez a jelek szerint nem járt együtt az
önálló boltok tömeges ellehetetlenülésével, azaz a bolttulajdonosok megtalálták
az alkalmazkodás legkedvezőbb módját. A következő években várhatóan tovább
folytatódik a koncentráció: a nagy eladótérrel rendelkező árudák száma nő, míg
a kis alapterület? üzletek aránya tovább zsugorodik.
Ez a folyamat 1996-1997-től kezdve vált szembetűnővé, ekkor az összes bolt 2,2
százalékát tették ki a 400 négyzetméteres eladótérnél nagyobb üzletek, amelyek
akkor a fogyasztási cikkek kereskedelmi forgalmának 43 százalékát bonyolították le.
Ebben az évben már 4 százalékát teszik ki a piacnak, és részesedésük a
forgalomból elérheti a 60 százalékot.
A tanulmány szerint a boltok választéka még mindig dinamikusan változik. Napjainkban
az idő egyre értékesebbé válik, ezért a fogyasztók egy része mindinkább a
kényelmi termékeket keresi: terjednek a mélyhűtött áruk, készételek és az azonnal
elfogyasztható élelmiszerek, különösen a szupermarketek kínálatában. Másrészről
pedig, különösen a fiatal fogyasztók egyre inkább az egészséges táplálkozás és
az egészséges életmód hívei. Így például az alacsony kalóriatartalmú vagy
vitaminozott árucikkeket részesítik előnyben. Ezt a trendet a nagy vásárlóerővel
rendelkező budapestiek szokásai diktálják.
Az elmúlt nyolc-tíz évben a fogyasztás kifejezetten étel- és italközpontú volt, de
ez – úgy tűnik – ez évtől megváltozik, mert a háztartások kiadásaiban nő a
testápolás és a kozmetika, a lakásfelújítás, háztartási felszerelések, műszaki
cikkek, a mobilitás érdekében a saját autó vagy a repülőjegy és a szabadidő
súlya.
A különböző bolttípusok részesedése a napi fogyasztási cikkek forgalmából
az elmúlt három év VII-VIII. hónapjaiban (%-ban)
Bolttípus | 1997. | 1998. | 1999. | 2000. |
Hipermarket | 3 | 5 | 8 | 14 |
Szupermarket | 18 | 16 | 16 | 16 |
Nagy diszkont | 18 | 21 | 19 | 21 |
Nagykereskedelem | 5 | 5 | 8 | 8 |
Kis vegyesbolt | 33 | 32 | 30 | 28 |
Kis diszkont | 10 | 9 | 8 | 6 |
Utcai árus | 3 | 3 | 3 | 2 |
Egyéb | 10 | 9 | 8 | 5 |
Forrás: GfK Piackutató Intézet