Kamionblokád Brüsszelben. Csak két lábon vagy két keréken Fotó:
Reuers
Bár a miniszterelnök rádióinterjún keresztül üzent a fuvarozóknak, hogy ne
kövessék a nyugat-európai mintákat, némely vidéki városban a szállítók spontán
szerveződéseket kezdeményeztek. Orbán azt mondta: rossz gondolat az esetleges blokád,
az útlezárás. A demonstrációk nem vezetnek sehová, nem érdemes külső
körülmények miatt demonstrálni. Ki kell bírni a következő 3-4 hónapot. Dittel
Gábor, a Magánvállalkozók Nemzetközi Fuvarozó Ipartestületének főtitkára lapunk
érdeklődésére a következőképpen kommentálta a miniszterelnök üzenetét: "Ezt
azért mondta, mert ekkor még nem kapta kézhez a levelünket. Mi mindenáron arra
törekszünk, hogy elkerüljük a nyugat-európaihoz hasonló blokádokat, de végső
esetben még ez is elképzelhető" – tette hozzá. Ennek szellemében juttatta el a
fuvarozók nagy részét tömörítő négy nagy érdekképviseleti szerv az említett
levelet Orbán Viktornak. A javaslatok közt szerepel többek között az, hogy ne legyen
a benzin áfájának alapja a termelői áron túl a jövedéki adó is, az üzemanyagok
jövedéki adója legyen visszaigényelhető (ami különben már gyakorlat a MÁV-nál),
valamint a járm?fejlesztésre fordított pénzösszegek legyenek leírhatóak az
adóból.
A kormányfő válaszának megérkezéséig azonban türelemre intik – az egyébként
igen feszült hangulatban lévő – tagjaikat. Van is miért, hiszen értesüléseink
szerint az ország több részén spontán szerveződésekre került sor. Eddig ugyan
sehol sem alakult ki úttorlasz, vagy bármilyen más forgalomlassító akadály, de az
erre irányuló szervezkedések már folyamatban voltak. Az általunk megkeresett mindkét
érdekvédelmi szervezetnél pedig folyamatosan csörögnek a telefonok, és a fuvarozók
a tiltakozó megmozdulások lehetősége után érdeklődnek.
Fokozhatja a feszültséget a pénzügyminiszter bejelentése is, miszerint a jövő
évben tovább emelik az üzemanyagok adóterheit. Az érdekképviseletek ez ellen azzal
érvelnek, hogy a piac már nem tudja elviselni az árak további növekedését. A
kormányfő azonban hajthatatlan az adótartalom megemelését illetően, mint mondta, az
állam nem akar nyerészkedni, csupán az inflációnak megfelelő mértékben tervezik
emelni az üzemanyagokra terhelt adót. Hangsúlyozta, hogy európai viszonylatban nem
mondható magasnak a hazai 60 százalékos adó.
A Mol sem enged tovább, a nyári árstop után péntektől újra árat emel: a gázolaj
ára 11, a benziné 6 forinttal emelkedik, így az előbbiért 227,75 az utóbbiért
245,50 forintot kell majd fizetnünk literenként. Az indok: az olaj világpiaci árának
növekedése, valamint a forintnak a dollárhoz képesti gyengülése. Bár a Mol vezetői
szerint
az árváltozás mértéke még mindig alatta marad a nemzetközinek, a fuvarozók szerint
a helyzet már ezzel az emeléssel is kilátástalanná válik.
Olajblokád Európa-szerte