Demszky Gábor Budapest főpolgármestere. Mindent elkövetnek, hogy a létfontosságú
beruházás időben megvalósuljon Fotó: Vörös Szilárd
Járai kitart amellett, hogy lennének a földalattinál olcsóbb megoldások is, és a
jelenlegi változat módosítására nincs felhatalmazása. A pénzügyminiszter elmondta:
a kormány és az önkormányzat között számháború folyik a költségeket illetően.
Járai szerint ugyanis a főváros rosszul számol, mert nem kalkulálja be a később
visszafizetésre kerülő hiteleket. A pénzügyminiszter szerint a kormánynak az építés
befejezéséig, azaz 2003-ig 45 milliárd forinttal kellene hozzájárulnia a beruházáshoz,
míg utána – a hiteltörlesztés ideje alatt – további 75 milliárddal. A kormánynak
tehát nem 25 milliárddal, hanem 120 milliárd forinttal kellene részt vennie az építkezésben.
Járai magyarázata alapján a beruházás kamatostul "valószínűleg 300 milliárd
forintra" rúg, amiből 160 milliárd a teljes beruházási költség folyó áron, 40
milliárd az áfa, a többi pedig a 15 éves hiteltörlesztésre jutó kamat. A metró tehát
"luxus", amire a kormánynak jelenleg nincs pénze. Demszky pedig a budapesti "közlekedési
átokkal" kapcsolatban megjegyezte: "Mostantól mindenki, aki dugóban áll, nyugodtan
arra gondolhat, hogy Orbán Viktor kormánya a felelős ezekért".
Demszky az ügyben nehezményezi, hogy a költségvetés csak ebben az évben 25 milliárdot
szán a millenniumi ünnepségekre és a tűzijátékokra, 20 milliárdot pedig a "titokminisztériumnak"
"telefonlehallgatásokra és más elfogadhatatlan technikákra". Járai válasza
minderre csupán ennyi: "Úgy gondolom, az nem Demszky úr hatásköre, hogy a költségvetés
különböző fejezeteinek kiadásai között átcsoportosításokat hajtson végre, úgyhogy
én úgy vettem, mintha nem is mondta volna."
A főpolgármester kijelentette: nem nyugszik bele a metróberuházás leállításába,
és mindent el fog követni, hogy ez a főváros számára létfontosságú beruházás
megfelelő időben megvalósulhasson. "A következő napokban Budapesttől fogok segítséget
kérni, szakmai szervezetektől, érdekképviseletektől, kerületi önkormányzatoktól"
– erősítette meg. Az építkezés egyik fő érintettje, a XI. kerületi önkormányzat
képviselő-testülete egyébként – pártállástól függetlenül – egyhangúlag igényli
a metró megépítését.
A pénzügyminszter – aki a főpolgármestertől külön, saját szobájában
nyilatkozott a sajtónak – kérte, hogy állítsák le a korábbi kifizetéseket és újabb
munkát ne rendeljenek. Mivel Demszky Gábor nem adott erre utasítást, kifizetik az
eddig teljesített munkák után járó bért (ez eddig 800 millió forintra rúg), és
nem érvénytelenítik a már megkötött közel egymilliárdos szerződést.
Az Európai Fejlesztési Bank (EIB) 200 millió ECU-nyi kedvezményes kölcsönnel szándékozott
támogatni a budapesti négyes metróvonal felépítését, s ebből 50 millió ECU-ről
(55 millió dollárról) már létre is jött a szerződés. A bank szóvivője elmondta:
a bank teljesen magyar belügynek tartja a budapesti négyes metró felépítését.
A szóvivő hozzátette azt is: az EIB igen jó tervnek tartotta az új metró építését,
mert vitathatatlanok környezetvédelmi előnyei és egyúttal a lakosság életfeltételeit
is javítaná.
Magyarország és az Európai Unió saját pénzintézetének (EIB) kapcsolatait nem
rontja, hogy a magyar kormány elállt a budapesti metróéptéstől, és ez nem jár pénzügyi
következményekkel sem. A bank küldöttsége a hónap végén szándékozik Budapestre
utazni.
A bankszóvivő nyilatkozata alapján nem lehetetlen az sem, hogy a bank a kormány részvétele,
illetve garanciája nélkül is benne marad a metróépítésben. Az EIB ugyanis nem feltétlenül
dolgozik kormánygaranciával. A döntés nyilvánvalóan a hó végi tárgyalásoktól függ.
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »