hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Építkezz, akár az életben
Nagy reményű magyar közösségépítő játék

2012. 06. 07.
Az erLab nevű fejlesztőcsapat nyerte május elején a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem (MOME) által kiírt játéktervezési pályázatot, amelynek célja a magyar játéktervezési hagyományok felélesztése volt. A tervezők Rubik Ernő Kossuth-díjas építész és formatervezőtől vehették át a kétmillió forintos fődíjat a Build&Lead elnevezésű iPadre kifejlesztett játékért.

A MOME zsűrijét, akik „1359 cm3 - Agyalj Rajta!" nevezetű pályázatot értékelték, lenyűgözte, hogy az erLab csapata által beadott játék nemcsak hogy zseniális ötletnek bizonyult, de jóformán teljesen piacképes állapotban volt, grafikai és programozási szempontból is. A Build&Lead, ahogy a neve is utal rá egy közösségépítő stratégiai játék, amelyet először iPadre terveztek meg. A valós élet folyamataiból merítve, néhány, a közösségek fejlődésével kapcsolatos alapigazságot foglaltak szabályokba. A játék lényege, hogy az érintőképernyőn elhelyezkedő játéktér celláiból kell kiépíteni egy minél nagyobb hálózatot. A celláknak, mivel embereket, az egész hálózat pedig egy közösséget szimbolizál, van „motiváltságuk". Az a feladat, hogy a játékos folyamatosan fenntartsa a cellák lelkesedését, amelyet színek erősségével jelölnek, és közben egyre több további cellát is beépítsen a közösségbe. Mindezt az esztétikai élményt nyújtó voronoj-diagramból kialakított játéktáblán lehet érvényesíteni. A diagram egy matematikai transzformáció eredménye, de egyébként ez a mintázat megjelenik több helyen a természetben: a szitakötő szárnyában, a felrepedezett földben és a levelek erezetében is. A választásuk azért esett erre a diagramra, mert organikus formáival és folyamatos változásaival jól modellezi a közösségeket, ahol tudniillik szinte minden tag különböző.

Ahogy Sárosi Róbert, a csapat és a cég vezetője, valamint a játék kitalálója elmondta, a játék ötlete egy társadalmi, szociális és politikai megfigyelésből alakult ki. Vagyis abból, hogyan működnek az emberi közösségek. „Azt láttam, hogy mindegy, hogy milyen csoportról beszélünk - politikai pártról, baráti közösségről, érdekvédelmi egyesületről vagy egyházról -, ez a kettősség mindenhol megfigyelhető. Van kifelé való építkezés, ami a növekedést szolgálja, de ebben az esetben mindig terhelődik a belső mag, és ők is fáradnak, veszítik a lelkesedésüket, és akkor velük is kell foglalkozni. De ha velük foglalkozik a csoportnak a vezetője, akkor a kifele való terjeszkedés áll meg. Ez a kettős építkezés adta az alapötletet" - foglalta össze Róbert, hogyan született meg a koncepciójuk.

A díjnyertes játékot Kundra László vezető programozó hozta működőképes formába, ezt követően Bikki Péter készítette el a játék működését bemutató prezentációt. A verseny sikerén felbuzdulva a csapat elhatározta, hogy a játékot hamarosan piacra dobja, ráadásul nemcsak iPaden, hanem Android gépeken is futni fog.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!