hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Az igenek és a nemek
Haszonesés vagy haszonlesés?

2019. 08. 08.
Az elmúlt napokban Budapestet elárasztó plakátok kapcsán talán még erősebben merült fel a kérdés: miért foglalnak állást a profitorientált vállalatok olyan megosztó ügyekben, mint például az abortusz vagy a melegházasság kérdésköre?

Tavaly nyáron robbant a hír, hogy a világhírű kávéházlánc, a Starbucks cég mostantól befolyt bevételeiből finanszírozza az alkalmazottai számára a nemük megváltoztatásával járó költségeket – ingyen s bérmentve. A Nike és a Levi’s nyíltan támogatja az amerikai abortuszhálózat, a Planned Parenthood szervezetét, a Pride alkalmából pedig számtalan globális vállalat logója öltözött szivárvány színpompába. A nemváltoztató műtét, az abortusz helyzete és a melegházasság is mind olyan társadalmi rétegeket érintenek, amelyek a fogyasztók elenyésző részét képezik, mégis drasztikus hadjáratot indítottak azok ellen, akik ezekkel az álláspontokkal nem értenek egyet. A ho­mofób, nőellenes megjegyzések össztüze ellenére számos konzervatív értékrendű kezdeményezés – ezekkel együtt vásárló – bojkottálja az értékeikkel szemben megnyilvánuló cégeket, akik ezáltal bevételtől esnek el, mégis egyre több erre a precedens. A bevezetőben felvetett kérdés komplex válaszához érdemes tüzetesebben megvizsgálni a fogyasztói szokásokat – és azok változásait.

Nem is olyan régen a dohányban érdekelt cégek el tudták hitetni az emberekkel, hogy a cigaretta jó hatással van az emberre. Akkoriban a márka és a fogyasztó közötti kommunikáció javarész egyoldalú volt: amit a cégek hirdettek magukról, azt fogadták be az emberek – mivel máshol nem igazán jutottak hasznos információhoz a termékről. Az internettel járó információáradat és a közösségi média elterjedése azonban radikálisan felforgatta a cégek és a vásárlók közötti kapcsolatot. „Mivel a márka és az ügyfelek között jóval több érintkezési pont van, ezért a cégek számára minden szinten kritikus fontosságúvá vált a jó márkaimázs-kezelés” – olvasható a Huffpost „A márka és a vásárló közötti kapcsolatok új formája” című cikkében. Ez új kihívások elé állította a vállalatokat, kiemelten szükségessé vált a megbízhatóság és a vásárlóval való személyes – vagy legalábbis annak tűnő – kapcsolat, például azáltal, hogy olyan társadalmi ügyek mellett foglalnak állást, ami a fogyasztók számára imponálhat – ilyen például az LMBTQ-k jogai, az abortusz, de még a környezetvédelem is. Erre  specializálódva jött létre a CSR marketing (Corporate Social Responsibility – Társadalmi felelősségvállalás vállalati szinten). Joggal kérdezheti most a konzervatív, melegházasságot ellenző olvasó: „mégis, milyen hasznuk származik abból, ha a fogyasztók jelentős hányadát kiszorítják az üzenetükkel?”

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!