Kiskegyed mit olvas szívesen
Kiskegyed mit olvas szívesen
1998. 10. 03.
Szeptemberben ismét két lappal bővült a kínálat a női magazinok piacán.
A szeptember 23-án megjelent Nők Világa cím? hetilap hasábjain elsősorban a divat,
kozmetika, sztárok, lakberendezés, otthoni praktikák, egészség kap főszerepet, míg
az ugyancsak a hónap végén megjelent Story segítségével ismert emberek, sztárok életébe
nyerhetnek bepillantást az olvasók. E hír hallatán óhatatlanul felmerül a kérdés,
vajon van-e még kereslet az ilyen jellegű, újonnan megjelenő lapok iránt, hiszen az
utóbbi időben a választékot nézve igencsak ugrásszer? növekedés figyelhető meg.
Nem beszélve arról, hogy bár a kiadványok eltérő fogyasztói réteget, igényeket elégítenek
ki, a témák – más-más megközelítéssel – szinte ugyanazok.
A szakemberek szerint a női lapok piacán még mindig vannak fehér foltok. A Nők Világa
bevezető kampányára például közel 300 millió forintot szánt a lap kiadója, remélve,
hogy a magazin felzárkózik a piacvezető hetilapok sorába. A Kiskegyed (433 ezer), Nők
Lapja (520 ezer), Meglepetés (267 ezer) és társaik, valamint a Story (250 ezer) induló
példányszámából is arra lehet következtetni, hogy a hölgyek körében (sokak
szerint a férfiakéban is...) egyre népszerűbbek ezek a kiadványok. A történelmi, szépirodalmi
könyvek, klaszszikus kaland- és romantikus regények iránti kereslet azonban egyre csökkenő
tendenciát mutat. A GFK Hungária Piackutató Intézet kutatása szerint a felnőtt
lakosság csupán egyharmada tekinthető rendszeres olvasónak: ennyien vesznek a kezükbe
könyvet havonta többször is. Megdöbbentő az az adat, miszerint a kutatás során megkérdezettek
közül 100-ból közel 28-an szinte soha nem olvasnak könyvet. A válaszadók több mint
50 százaléka nem tudott megnevezni kedvenc írót vagy költőt.
Manapság már nem az értékes gondolatok megfogalmazói közül választunk kedvenceket,
a példaképek egyre kevésbé lépnek elő történelmi vagy irodalmi regények lapjairól.
Korunk ideáljai ma már inkább a filmvászon hősei, akiket különleges személyiségük
vagy belső értékeik helyett leginkább divatos öltözékük vagy frizurájuk,
bronzbarnára sült, mesterien kikondizott testük tesz vonzóvá, magánéletükről
pedig (amely sok esetben nem igazán példás) magazinok, pletykalapok szállítják a híreket
a hétköznapok "szomjas" olvasóinak. Úgy tűnik, a világirodalom remekei, a
verseskötetek, történelmi regények ezzel már egyre kevésbé tudják felvenni a
versenyt. Könyvesboltok poros polcain várakoznak az életmódját ugyan megváltoztató,
de a szíve mélyén még mindig igazi értékeket kereső olvasóra, és titokban talán
abban reménykednek, hogy átmentjük őket a XXI. századba. Ezért némelyek még megalázkodni
is képesek, mint például az a kis verseskötet is, amelybe Ady, Radnóti és József
Attila néhány versét gyűjtötték össze. Borítójának hátlapján egy "Késői kiáltás"-sal
szólítja meg érdeklődőjét:
"Tisztelt Olvasó!
Megálltál, a borítót böngészed, s közben talán hamburgert majszolsz, ujjaid kocsid
kulcsát keresik zsebedben, vagy GSM telefonod szorítod füledhez, de mi lenne, ha közben
azon gondolkoznál, mit is viszel magaddal ebből a századból? Mert a századvég óhatatlanul
itt van, és talán nem mindegy, mit rejtettél tarisznyádba! Hát kérlek, vigyél
magaddal! Ha nincs pénzed, gyűjts rám, ha végképp nem megy másképp, hát lopj el!
Ne hagyj minket ebben a században megporosodni. Vigyél magaddal!"