hetilap

Hetek hetilap vásárlás
A hedonizmus prófétái
Gondűző filmecskék komor időkre

2009. 01. 07.
A zenés vígjátékok, a romantikus musicalek a zűrös napokban igen kelendőek – a nagy gazdasági válság idején is nőttek a sorok az amerikai mozik előtt. A valóságból elvágyódás igénye ma újra fokozott. Nyáron a Mamma Mia! könnyeztetett, ősszel a High School Musicalen lehetett olvadni, most pedig a Valami Amerika 2. tarol. A célközönség kissé más, a hatás receptje azonos: könnyű zene és boldog vég.

Mindhárom film úgymond romantikus igényeink kiszolgálására készült. Kérdés, hogy e lelkünkben meglevő (és időnként megerősödő) érzület kinek mit jelent. Eltérő tartalmakat, az biztos, amibe neveltetés, világnézet, meg a sokat és joggal emlegetett kor szelleme is „beszavaz”. Így a romantikus elvágyódás és búfelejtés már rég nem a klasszikus szerelem-házasság-család ideálképre irányul (ilyet a Váratlan utazás vagy A farm, ahol élünk sorozatok még mertek üzenni), hanem – úgy negyven év óta – a nyugati kultúrára egyre jellemzőbb élvezetközpontú, gátak nélküli életfelfogás megünneplésére.

Az Abba-slágerekből musicalt formázó Mamma Mia! alapkérdése a kései „virágnemzedék” jó pár gyermekének bizony nem költői: ki is az én apám? A jelöltekből itt mindjárt három is akad, akik a holt angol költők (Byron, Shelley stb.) óta roppant romantikusnak látott görög szigetvilágba érkeznek meg egy nagyjából a Szentivánéji álmot idéző partira. Ide gyűlik korunk majd’ minden hőse, alaptípusa: a vagány üzletasszony-anya, fehérmájú szingli- barátnőivel, a három őszes hippi (egyikük utóbb már meleg), akik könnyezve idézik a hetvenes éveket, amikor több volt a hajuk és „csak a mának éltünk”. Azért a görögök is táncolgatnak kissé a háttérben mint a nyugati szabadosságot szájtátva utánzó őslakosok. Mindez szépen összemosódik a felpörgetett fináléban, ahol jelmezben megjelenik a görög istenvilág, a mulatság résztvevői pedig Aphroditénak dalolnak.

Hasonló altatószer – sok szülő tapasztalata szerint – a kora tizenéveseknek gyártott High School Musical is. Az amerikai tinik hihetetlenül édeskés, felnőtt szemmel alig kibírhatóan (szó szerint) rózsaszín mesevilága két tévéfilm után most a mozikba ért – még ha szappanoperának ott ritkán is van helye. Bár a minél alacsonyabb korhatár érdekében az egész filmben egy szál csók esik, az édes-bájos dalokba gyúrt fíling a magyar rögvalóságban, a kiskamasz lélekben azért képes elültetni minimum két erős csúsztatást. Egy: a menőség úgy kell az élethez, mint az oxigén; kettő: érvényesülni csak sportban, de még inkább a showbizniszben lehetséges. S bár iskolát látunk, leckéről egyszer esik szó – Troy, a főhős tréfálkozik e fura szóval. A harmadik részben (Végzősök) az osztály szalagavató musicalra készül. Ebben nyomuljanak-e vagy kosarazzák végig a tanévet – e dráma gyötri a szereplők lelkét. Persze a végén mindkettőben aratnak, az élet pedig igenis egy nagy habostorta. Az egyetemeken pedig, ahová erőfeszítés nélkül lehet bekerülni, már „vár a gigabuli” – ezt dalolják nekünk. Mivel minden annyira vattacukorból és habcsókból van, a film népes, ám éretlen rajongótábora kinövi majd ezt a borzalmas giccset – az ilyen nyalánkságok ugyanis hamar romlanak. De azért kis felnőtt segítség se árt…

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!