A Ferrari és a McLaren harca Fotó: MTI
Ahogy az előre látható volt, a döntés után a Ferrari fellebbezett, és megindult
az ilyen ügyekben szokásos nyilatkozatháború. Az Auto Motor und Sport magazin szerint
a McLaren–Mercedes jelezte a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) illetékeseinek,
hogy a hétvégi sepangi futamon a Ferrarikon a légterelők nem feleltek meg a szabályoknak.
Ron Dennis, a McLaren– Mercedes csapatfőnöke elismerte, hogy feljelentették a
Ferrarit, de más okból.
"Az olaszok a futam során annyira elhasználták a gumikat, hogy a kerékcserénél már
nem látszódott rajta a bordázat, és ezt jeleztük az FIA-nek – mondta Dennis. – A
szabály úgy szól, hogy a gumikat nem szabad ennyire elkoptatni. Ez ugyanis balesetveszélyes
és jogtalan előnyt jelent a vetélytársakkal szemben. Schumacher a kerékcsere előtt
érte el a legjobb köridőket."
Jo Bauer, az FIA technikai ellenőre elismerte: tudott róla, hogy a Ferrarik légterelőit
szabálytalanul szerelték fel.
"Már korábban terveztem, hogy megnézem az olasz csapat autóit. Több helyről is
jelezték nekem, hogy a Ferrarik nem felelnek meg az előírásoknak – nyilatkozta
Bauer. – A Forma–1-ben az a szokás, hogy mindenki figyeli a másikat. Természetesen
azzal is tisztában vannak a csapatok, hogy kihez kell fordulni, ha valahol megszegik a
szabályokat. Soha nem fogom elárulni, hogy kik voltak az informátoraim."
A Ferrari hivatalos közleményben tudatta, hogy külső szakértők jelenlétében szélcsatornákban
próbálták ki a szabálytalannak ítélt légterelőket, s a vizsgálatok bebizonyították,
hogy a Malajziában használt légterelők a legcsekélyebb mértékben sem befolyásolták
a versenygépkocsik teljesítményét.
A McLaren–Mercedes arra kérte az FIA-t, hogy legyen következetes a Malajziai Nagydíjról
kizárt Ferrarik fellebbezésének elbírálásakor. Felhívta a figyelmet arra, hogy az
elmúlt években több precedens érték? eset fordult elő, és hangsúlyozta: a Ferrari
érvelését, miszerint a kifogásolt elemek szabálytalan mérete nem befolyásolta a végeredményt,
nem szabad jogos védekezésként figyelembe venni.
"Miközben megértjük sokak szimpátiáját, valamint az elnéző bánásmódra
vonatkozó kéréseket, az eset megoldását illetően nem tartozik a tárgyhoz az a tény,
hogy a Malajziai GP eredménye eldöntheti a világbajnokságot. Minél fontosabb futamról
van szó, annál lényegesebb, hogy a szabályokat következetesen betartsák" –
fogalmazott a McLaren–Mercedes közleménye.
"A mi csapatunk is számos alkalommal szenvedett hátrányt, így 1997-ben is, amikor Häkkinentől
meg nem engedett összetétel? üzemanyag használata miatt elvették a Belgiumban elért
harmadik helyet. A fellebbviteli fórum akkori ítéletében kimondta, hogy a szabályok rögzítik:
nem számít jogos védekezésnek, hogy a hiba nem járt együtt teljesítményjavulással"
– tartalmazta a közlemény.
Norbert Haug, a Mercedes sportigazgatója szerint egyértelmű, hogy a pilóták között
a címvédő finn Mika Häkkinen, míg a konstruktőrök versenyében a McLaren–Mercedes
nyerte meg a világbajnokságot.
"Nem értem, miért kell ezen csodálkozni. A szabályok világosak, ezeket a Ferrari
megszegte, tehát jogosan zárták ki a két autót a futamból – nyilatkozta Haug. –
Természetesen sajnálom a pilótákat, mert ők nem tehetnek semmiről sem, de a helyzet
ettől nem változik, mi nyertük a vb-t. Szeretnénk Suzukában megszerezni az első két
helyet, és akkor senki sem fogja megkérdőjelezni világbajnoki címünk jogosságát."
Bernie Ecclestone, az FIA alelnöke viszont azt szeretné, ha Suzukában dőlne el a Forma–1
világbajnoki címe. "Én is azt szeretném, amit a közönség akar: egy csodálatos
finist látni Suzukában" – nyilatkozta Ecclestone a The Sunnak, a legnagyobb példányszámú
brit bulvárlapnak, miután vasárnap a Malajziai Nagydíjon kizárták Eddie Irvine-t és
Michael Schumachert. Ecclestone közölte: ami Malajziában történt, az nagyon rossz, és
szeretné, ha az FIA megváltoztatná döntését. Ugyanakkor hangsúlyozta, a
fellebbviteli tanács ugyanolyan független testület, mint bármely fellebbviteli bíróság
Angliában, és neki személy szerint nincs befolyása arra, hogy miként döntenek majd Párizsban.
Szerinte igen szigorú az FIA szabályzata, és ő már hosszú évek óta azért küzd,
hogy enyhítsenek rajta.
A Nemzetközi Automobil Szövetség csodálkozva és értetlenül fogadta Bernie
Ecclestone-nak, az FIA alelnökének véleményét a Ferrarik légterelőjével és az
FIA-szabályokkal kapcsolatban.
Az FIA azért tartja érthetetlennek az alelnök kijelentését, mert maga Ecclestone az
elmúlt időszakban kétszer is a most kritizált szabályok mellett szavazott. Ráadásul
a szövetség szóvivője, Francesco Longanesi úgy véli, hogy az alelnöknek nem áll
jogában ilyen nyilatkozatot tenni.
A konstruktőrök versenyében 4. helyen álló Stewart– Ford csapat képviselője is el
akarja mondani véleményét a Ferrari-üggyel kapcsolatban az FIA fellebbviteli bizottsága
előtt.
Amennyiben ugyanis a vasárnapi futam után közvetlenül meghozott döntés – azaz a
kizárás – marad érvényben, akkor a csapat a Williams– Supertec előtt nyolcpontos
előnnyel várhatja az október 31-i suzukai záró futamot. Ha viszont a fellebbezést
elfogadják, és a pályán elért eredményt veszik figyelembe, a Stewart előnye mindössze
három pontra csökken az üldözővel szemben.
"Elmegyünk a meghallgatásra, mert a döntés minket is érint. Úgy véljük, ha a
Ferrari megsértette a szabályokat, akkor a kizárásnak érvényben kell maradnia –
mondta a Stewart egyik szóvivője. – Hatalmas különbség nyolc- vagy hárompontos előnnyel
nekivágni az utolsó futamnak. Presztízsről és a következő évi boxpozícióról van
szó." A Stewart két pilótája – a brit Johnny Herbert és a brazil Rubens
Barrichello – Eddie Irvine és Michael Schumacher kizárása után a 2., illetve a 3.
helyet kapta meg Sepangban, amivel megerősítették a csapat negyedik helyét.
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »