A Mozdonyvezetők Szakszervezetének múlt-heti, részben a mellékvonalak
tervezett szüneteltetése ellen meghirdetett sztrájkja után néhány órával a
gazdasági és közlekedési tárca tartott fórumot a témában. Itt jelentették be: a
tavasszal megszüntetett 14 szárnyvonal után további 38 esetében szüntetnék meg
vagy adnák önkormányzati működtetésbe a vasúti személyszállítást. Felsmann
Balázs, a tárca szakállamtitkára itt elmondta, a kijelölt – összességében 2065
kilométer hosszú – szakaszokon átlagban naponta 345 utast szállítanak, egy-egy
járaton átlagban 23 személy utazik, márpedig ilyen alacsony kihasználtsággal nem
tarthatók fenn gazdaságosan a vonalak. A „szárnyak levágásával” – vagy
racionálisabb, értsd: önkormányzati, kistérségi működtetésével – az évi
költségmegtakarítás, beleértve a tavasszal szüneteltetett 14 vonalat is, 6-9
milliárd forintra becsülhető az államtitkár szerint. Felsmann Balázs
hangsúlyozta: még nincs konkrét döntés, a honlapjukon közzétett tanulmányhoz
várják a különféle szakmai és civil javaslatokat.
Kiss László, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének elnöke a Heteknek elmondta:
álságosnak érzik a tárca hozzáállását a kérdéshez. „A július 22-én kötött
megállapodásunk szerint a minisztériumnak szeptember 15-éig tájékoztatnia
kellett volna bennünket a mellékvonalakkal kapcsolatos terveiről. Ezt nem tették
meg, október 19-én a sajtóból értesültünk minderről” – magyarázta a múlt heti
kétórás figyelmeztető sztrájk egyik fő okát a szakszervezeti vezető. (Az okok
között szerepelt ezen kívül a mozdonyvezetőket érintő jogszabálytervezetekkel
kapcsolatos egyeztetés elmaradása is.) Kiss szerint a szárnyvonalak
szüneteltetésével komplett térségek lehetetlenülnek el, nem mellékesen a
mozdonyvezetők foglalkoztatási biztonsága is veszélybe kerül. „Úgy tudom, a
szaktárca szerint több mint 10 milliárdot lehet spórolni a 14 plusz 38 vonal
szüneteltetésével. Én azonban nem láttam még olyan kimutatást, amely ezt
bizonyította volna” – fogalmazott.
Csak papíron spórolnak