A német politikus útjáról a balliberális 444.hu számolt be még júniusban, amikor megrendezésre került az a bizonyos konferencia, amire Oettinger is meghívást kapott, és az anyagot az EUObserver is átvette. Mivel a hírportál hivatalos megkeresésére semmiféle információt nem sikerült szerezni az Európai Bizottságtól, a Párbeszéd európai parlamenti képviselője, Jávor Benedek kérdést intézett Oettingerhez az ügyben, amire november elején érkezett hivatalos válasz. A nyilatkozat megerősíti, hogy Oettinger egy Klaus Mangold nevű német üzletember magángépén repült „A jövő autója” című konferenciára. Hivatalosan azzal indokolta a magángép használatát, hogy szigorúan beosztott napirendje miatt nem találtak olyan kereskedelmi járatot, amellyel a konferencia előtti estén tartott megbeszélésre időben érkezhetett volna, „ezért a magyar kormány azt javasolta, hogy Klaus Mangold repülőgépén utazzon, aki ugyancsak Budapestre tartott. Ez volt az egyetlen lehetséges módja annak, hogy időben megérkezzen a találkozóra, és a magyar hivatalok fizették a budapesti szállásköltséget is.” Arról viszont nem szólt a fáma, hogy a repülőút költségeit ki állta.
A kérdés nem jött jókor Oettingernek, aki körül amiatt is botrány készül, hogy Hamburgban az AGA Vál-lalkozószövetség rendezvényén tartott beszédében a kínaiakat „vágott szeműeknek és vágott fülűeknek” nevezte. A beszédet Sebastian Marquard üzletember vette fel, aki a „vágott szeműek” megjegyzés után úgy érezte, érdekes lehet, ha a mobiltelefonjával rögzíti azt. Az EU-biztos Gerhard Schröderre is lekezelő megjegyzéseket tett, egyelőre ezzel kapcsolatban sem válaszolt a hivatalos megkeresésekre.
Nemrégiben viszont elnézést kért a Die Welt hasábjain, mondván: „Eléggé pongyolán fogalmaztam, de semmiképpen sem szántam azt Kínával szembeni tiszteletlenségnek”; azokat a vádakat viszont visszautasította, hogy lekezelő megjegyzései idegengyűlöletből fakadnának.
A magángép használata abban az esetben is aggályos, ha azt nem Oettinger irodája fizette – ugyanis az Eu-rópai Bizottság becsületkódexe szerint a 150 eurónál nagyobb értékű ajándékot a bizottsági tagoknak jelente-niük kell, és Oettinger repülőútja nem jelenik meg ezen a listán, holott a privát repülőút valószínűleg jóval többe került 150 eurónál. Sőt, egy keretmegállapodásnak köszönhetően 2015 óta charterjáratok állnak az uniós hivatalnokok rendelkezésére éppen azokra a helyzetekre, amikor a napirendjük miatt nem tudnak kereskedelmi járatokat igénybe venni.
Az ügy érdekessége, hogy a balliberális portál értesülései szerint Mangold, Oettinger és Orbán Viktor nemcsak a vezető nélküli autókról értekezett, hanem a Paks II. atomerőmű-projektről is, bár ezt hivatalosan egyik fél sem erősítette meg. Ezzel kapcsolatban a Merkel-kormányt egy zöld parlamenti képviselő is interpellálta, viszont érdemi választ ő sem kapott a kérdésre.
Klaus Mangold 1995-től 2003-ig volt tagja a Daimler-Benz felügyelőbizottságának, és hosszú ideig a német gazdaság keleti kapcsolataiért felelős bizottságot vezette. Ennek megfelelően igen jó kapcsolatokat ápol a legmagasabb Kreml-körökkel. Mangold „az Orosz Államszövetség baden-württembergi tiszteletbeli konzulja” címet is viseli.
Ez év elején a Frankfurter Allgemeine Zeitung készített portrét az üzletemberről, mely szerint Mangold az ukrajnai konfliktusban is közvetített Putyin kormánya és a németek között. Számára „Kelet-Európa szívügy, és ezzel együtt óriási gazdasági perspektíva is”. Magáncégén, a Mangold Consultingon keresztül ezekből a keleti kapcsolatokból jelentős vagyont sikerült felhalmoznia.
Tökfejek, boszorkányok, szellemek és csontvázak: honnan ered a Halloween valójában?
Több ezer éves hagyományokból épül fel a pogány szelleműző ünnep »
‘56 egy párizsi gyermek szemével
Külföldön is hatalmas izgalommal követték az akkori eseményeket »
Újév, rettenetes napok és a bűnbánat ereje
A rós hásánát követő időszak a önvizsgálat, bűnbánat, bűnvallás és a megtérés ideje »