David Cerny cseh művész a soros cseh elnökség megbízásából készült Entropa című alkotása valóságos kultúrsokkot okozott. Cerny alaposan becsapta megbízóit is, ugyanis egészen január 13-áig úgy állította be, hogy a megállapodás szerint a huszonhat többi tagország egy-egy művészével közösen dolgozott, ráadásul kitalált neveket is megadott társalkotóként. A valóságban Cerny két-három társával készítette el a 256 négyzetméteres művet. A művész célja a sztereotip előítéletek kifigurázása volt, de a helyenként obszcén, polgárpukkasztó művével épp az ellenkezőjét érte el.
Leginkább az újságírók, legkevésbé a politikusok és az uniós tisztségviselők voltak vevők Cerny humorára. Az Entropát az Európai Tanács brüsszeli épületének aulájában állították ki, és az eddigi gyakorlatilag észrevétlen dekorációkhoz képest igen nagy feltűnést keltett.
Cerny a The Timesnak elmondta, hogy leginkább Monty Python humora ihlette meg. Egy tréfás angol mondás szerint „addig nincs művészet, amíg nem okoz fájdalmat”, és a művész alighanem ennek szellemében alkotott. Magyarország a többi kelet-európai országhoz képest elég jól megúszta, egy dinnyékből álló Atomiummal, aminek szalámirudakból van az állványa. Ez utalhatna akár a fejlett mezőgazdaságunkra is, de ennyi értelmet ne keressünk a dologban. Az Atomium köztudottan Brüsszelben van, a művész magánjellegű „kutatása” szerint azonban a magyaroknak legelőször ez jut eszükbe az EU-ról…
Nálunk rosszabbul jártak a románok, akik hazájukat egyetlen hatalmas, ijesztően villogó Drakula-kastély formájában láthatták viszont a vérszívó várúr társaságában, aki időnként hörgő hangokat ad ki. Cernynek valószínűleg nincs túl sok román barátja, ezután pedig még kevesebb lesz. Bulgária török (taposós) vécéhálózatként való ábrázolása előtt pedig bizonyosan nem konzultált egyetlen bolgárral sem a cseh művész. Az ábrázolás minden rosszindulatú tréfán túlmegy. A bolgár uniós nagykövet tiltakozott elsőként a cseh diplomáciánál követelve, hogy tüntessék el az „alkotást”. Ez eddig nem történt meg, de a bolgár kormány kérésére állítólag napokon belül leveszik. Szlovákia szintén kormányszinten tiltakozott, miután megértették, hogy az a Szlovákia formájú fehér „gyűrődmény”, amin magyar nemzetiszínű spárga van, egy magyar téliszalámit akar ábrázolni. A szlovák nacionalisták ennél nagyobb sértést nehezen képzelhetnek el. Csehország egy szöveges kivetítőként jelenik meg az Entropán, ahol Vaclav Klaus cseh elnök euro-szkeptikus kijelentései futnak.
A nyugat-európai politikusok már óvatosabbak voltak a kritikákkal, bár Cerny a nyugati tagállamokat sem kímélte. Franciaország esetében egyetlen nagy „Sztrájk” felirattal jelzi az ország állapotát, Németország egy gigantikus autópálya-rendszer, ami egyeseket egy széteső horogkeresztre emlékeztet, Hollandia egy elárasztott föld, ahonnan csak a mecsetek félholdjai látszanak ki. Luxemburg eladó aranyrög, Svédország egy IKEA-s bútordoboz Gripen vadászgépalkatrészekkel, Olaszország egyetlen hatalmas futballpálya szexmániás focistákkal. A dán Lego-országban némelyek a botrányt keltő Mohammed-karikatúrákra történő utalást vélnek felfedezni. Nagy-Britannia gyakorlatilag nincs is megjelenítve, ami nem a gyakori ködre, hanem az euroszkepticizmusukra utal. Egy brit EU-tisztségviselő szerint a gázvezetékhez hasonló kék csövekre, amiken az egész kompozíció nyugszik, egy nagy gázcsapot is rá kellett volna szerelni, amint éppen Medvegyev elnök keze kinyúl és elzárja azt.
Az Entropával szemben kiállított mű Kelet- és Nyugat-Európát egy hatalmas szögesdróttal választja el. Ez a vasfüggöny lebontása után húsz évvel meglepő kép, ám lehet, hogy a fejekben még mindig él a vasfüggöny, talán a művészében is. Még szerencse, hogy Cerny a sajtótájékoztatón nyilvánosan bocsánatot kért mindenkitől, akiket megsértett alkotásával, illetve a társszerzőkről mondott hazugságaival.