„A NATO megállt a FÁK határainál”, „A bukaresti meccset Moszkva nyerte” –
hangzanak a szalagcímek, míg az Itogi folyóirat legutóbbi számában így összegez:
„A keleti irányú terjeszkedés elakadt, és ezt az eredményt Oroszország vezére
könyvelheti el sikerként.”
Egy héttel korábban még igen bizonytalan hangon írt az Argumenti Nyegyeli: „A
NATO-vezetők bukaresti találkozója valójában a világ végleges átalakítását
jelenti. Ez a folyamat célegyenesbe fordul Ukrajna és Grúzia meghívásával az
Észak-atlanti Szerződés Szervezetébe. Moszkva feladata ennek megakadályozása,
mert ha Grúzia tagsága Oroszország számára aggályos, Ukrajna belépése egyenesen
katasztrofális.”
Már nemegyszer írtam az oroszok tradicionálisan negatív viszonyulásáról a
NATO-hoz. Ezt egyrészt a szovjet időszakból hátramaradt reflexek magyarázzák,
amikor a NATO a fasiszta Németországgal azonos minőségű ellenségnek számított.
Másrészt a Szerbiában végrahajtott NATO-hadműveletek váltottak ki elutasítást.
Harmadrészt a NATO bővítéspolitikája borzolja az oroszok kedélyét, amikor volt
szovjet tagköztársaságoknak kínálja fel a belépés lehetőségét, ezzel szűkítve
Moszkva gazdasági és politikai befolyási övezetét.
A balti köztársaságok belépése a NATO-ba nem váltott ki túlzott reakciókat,
hiszen nem voltak tagjai a Szovjetúnió széthullása után létrejött Független
Államok Közösségének (FÁK). Ukrajna és Grúzia belépése viszont a FÁK-at
bomlasztó tényező lenne. Grúzia kilépése elviselhető lenne, de Ukrajna
elvesztése a legfájdalmasabb, ami történhet. Az oroszok saját népük részének
tekintik az ukránokat, Kijev pedig az első szláv állam fővárosa volt. Vannak
azonban nyers katonai aspektusai is a kérdésnek: egy olyan katonai blokk határai
közelednek Oroszország centruma felé, amelynek ő maga nem tagja. Másrészt egy
sor Oroszországban hadrendbe állított fegyverrendszer gyártókapacitása kerülne
ki Moszkva befolyási övezetéből. Az Argumenti Nyegyeli szerint, ha Ukrajna belép
a NATO-ba, „néhány stratégiai rakétatípusunk elveszti az üzembentartáshoz
szükséges hátterét és így használhatatlanná válik”.
„A NATO-nak adott válasz közismert – írta a fent említett lap a bukaresti csúcs
előtt –, Oroszország nem tér vissza a hagyományos fegyveres erőket korlátozó
egyezményhez, és nem hajlandó újabb tárgyalásokba kezdeni a kis és
közép-hatótávolságú stratégiai támadórakéták korlátozásáról.” Bukarest után már
más hangot ütött meg az Itogi: „A NATO terjeszkedési politikája elvétette a
ritmust. Most inkább a hatalmi centrumok közötti kiegyensúlyozott kapcsolatok
kerültek előtérbe.” A folyóirat véleménye szerint Franciaország és Németország
felmérte, hogy „az Oroszországgal kötött gazdasági és biztonsági megállapodások
fontosabbak Ukrajna és Grúzia NATO-tagságának kétes előnyeinél”. Az újság
Kreml-közeli forrásokból úgy tudja, hogy „Ukrajna és Grúzia meghívását a NATO-ba
Moszva nyílt konfrontációként értékelte volna”.
Az Izvesztyija vélekedése szerint az „Öreg Kontinensnek” három fő oka is volt,
hogy Oroszország mellett álljon ki Bukarestben: Ukrajna és Grúzia igen távol áll
a NATO által elvárt színvonaltól, a távozó George W. Bush tekintélye nem a régi,
és az orosz energiahordozókat sem lenne könnyű más forrásból pótolni. A
kibontakozó világgazdasági válság közepette nem bölcs dolog éket verni Kelet és
Nyugat közé, de Párizs és Berlin egyaránt idegenkedik az Ukrajnában és Grúziában
fennálló szeparatista törekvések kezelésétől.