hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Tragikus káosz a NASA-nál
Columbia: a katasztrófa megelőzhető lett volna

2003. 09. 01.
A Columbia űrrepülő február elsején bekövetkezett tragédiájának valódi okozója a NASA szervezetlensége volt – állítja a katasztrófa körülményeit vizsgáló független bizottság jelentése.

Alig nyolc hónappal a Columbia hét űrhajós életét követelő katasztrófáját követően, augusztus 26-án a tragédia körülményeinek kivizsgálásával megbízott független vizsgálóbizottság nyilvánosságra hozta végleges jelentését. A kétszáznegyvennyolc oldalas anyag elsősorban a NASA szervezeti és kommunikációs kultúráját teszi felelőssé a tragédiáért. Lehetőség lett volna egy mentesítő űrrepülő felküldésére a Columbia űrrepülő hétfős legénységének megmentésére, ha a NASA tudatosította volna a felszálláskor bekövetkezett meghibásodás súlyosságát –
összegzi a Columbia balesetét kivizsgáló bizottság jelentése. E szerint a feszített ütemterv, a pénzügyi keret szigorítása, a kommunikációhiány valamint az űrkutatási hivatal biztonsági rendszerének hiányosságai okozták a Columbia katasztrófáját. Hal
Gehnam bizottsági elnök, nyugalmazott admirális a jelentés ismertetésekor hozzátette: ha nem történik alapvető változás a hivatal vezetésének hozzáállásában, elkerülhetetlen lesz az újabb katasztrófa.

A vizsgálat végkövetkeztetése annál is megdöbbentőbb, mivel már tizenhét évvel ezelőtt, a Challenger űrrepülő 1986-ban bekövetkezett tragédiájának körülményeit akkor vizsgáló bizottság szinte szó szerint ugyanezekre az okokra vezette vissza a tragédiát.

A Columbiáról szóló jelentés szerzői kiemelik, hogy kockázatos, de megoldható lett volna az Atlantis űrrepülő – mivel az majdnem teljes készültségben várta március elsejére tervezett indulását – felküldése a Columbia legénységének megmentésére. Csak akkor persze, ha a NASA vezetése tudatosította volna, hogy milyen veszély fenyegeti az űrhajósokat. Erre ugyanis legalább nyolc alkalommal lett volna lehetősége. Például akkor, amikor a NASA egyik főmérnöke jelezte a felettese felé, hogy a védőpajzs sérülése a visszatéréskor gondot okozhat. A felettes nem továbbította a jelentést. Vagy amikor a Pentagon felajánlotta, hogy kémműholdjait az űrkutatási hivatal rendelkezésére bocsátja az űrrepülő külső szerkezetének megvizsgálásához. Ezt a NASA vezetése feleslegesnek tartotta, ugyanis gyakorlatában már "természetesnek" számított a szigetelő rétegnek a felszállás során történő megsérülése, ami eddig nem okozott gondot. 

A vizsgálat ugyanis megerősítette azokat a feltételezéseket, miszerint az űrhajó vesztét az indulást követő 81. másodpercben az űrrepülő tankját borító szigetelőhab egy darabja okozta, amely megsebesítette a bal szárny hővédő pajzsát. A tizenhat napos küldetés végeztével a Föld atmoszférájába visszatérő űrrepülő fémszerkezete megolvadt a sérülés helyén beáramló forró levegőtől és gázoktól, ami huszonnégy másodpercen belül az űrrepülő felrobbanásához vezetett. A legénység ebben a helyzetben már menthetetlen volt.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!