hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Oda a Prestige
Az évszázad olajkatasztrófája

2002. 11. 25.
Példátlan természeti katasztrófa forrása lehet a kedden elsüllyedt Prestige tartályhajó rakománya. Az Atlanti-óceán fenekén 300 méter mélyen fekvő hajóban több tízezer tonna olaj maradt, amely Spanyolország északi tengerpartján gyakorlatilag minden tengeri élőlény, sőt még a vándormadarak pusztulását is okozhatja. Mivel a part mentén élők nagy része a halászatból él, egy esetleges katasztrófa hatalmas arányú munkanélküliséget is okozhat.



A Prestige tankhajó utolsó pillanatai. Nem oldódik a vízben a hetvenezer tonna olaj Fotó: Reuters

Kedden a spanyol partoktól mintegy 250 kilométerre kettétört és elsüllyedt a Prestige nev? görög tartályhajó, amely Szingapúrból Rigába tartva egy héttel korábban sérült meg. A 77 ezer tonna gázolajat szállító hajó tartálya az elsüllyedés előtt is szivárgott már, így több tízezer tonnányi olaj került a vízbe, amely két Budapestnyi területen mozog a spanyol partok felé. A környezetvédők rögtön a sérülés után arra figyelmeztettek, hogy a tanker megrepedése minden idők legnagyobb természeti katasztrófájához vezethet. A baleset után felmerült a lehetőség, hogy a Prestige-t bevontatják egy portugál kikötőbe, a hatóságok azonban tiltakoztak ez ellen.

A spanyol El Mundo cím? lap közlése szerint a szakértők most attól tartanak, hogy a hajóban maradt hatalmas mennyiség? olaj a rá nehezedő nyomás miatt felrobbanhat. Amennyiben a 70 ezer tonna gyúlékony olaj felrobban, két lehetőség van: az egyik esetben a hideg víz hatására egy tömbbé dermedve lenn marad a tenger fenekén, vagy rosszabb esetben feljön a víz színére, és kezelhetetlené válik. Szakértői becslések szerint a partszakasz megtisztítása legalább 100 millió euróba (24 milliárd forintba) kerülhet. A környezetvédők szinte reménytelen harcot vívnak a kátránynyal szennyeződött madarak megmentésére, miközben több száz katona és önkéntes dolgozik a partokon. Jelenleg mintegy négyezer halász maradt munka nélkül a tankhajó balesete nyomán, de további tízezrek munkáját fenyegetik a katasztrófa egye-lőre még beláthatatlan következményei. A spanyol kormány adócsökkentést és kompenzációt ígért a part menti lakosoknak. 

A huszonhat éves tankhajó balesete és elsüllyedése nyomán keletkező kár kétszer akkora lehet, mint az Exxon Valdez 1989-es katasztrófája után. A hajó kapitányát őrizetbe vették, mivel a hatóságok szerint nem működött együtt a hajó mentésén dolgozókkal, és veszélyeztette a környezetet. 2015-re várható annak a rendelkezésnek a bevezetése, amely kitiltja az európai vizekről a hagyományos, egyfenek? tartályhajókat, mint amilyen a Prestige volt. Spanyolország szándékai szerint azért fog harcolni, hogy a tilalmat már ennél előbb bevezessék. Az ország északnyugati partjainál egyébként meglehetősen gyakoriak a hajókatasztrófák, emiatt ezt a szakaszt a halál partjának is szokták nevezni.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!