Gennagyij Ljahin, a Kurszk egykori parancsnokának képe előtt tisztelegnek a tragédia második évfordulóján. Nyitott kérdések Fotó: Reuters
Az orosz kormány hivatalos szócsövének tekintett újság öt teljes oldalon közli az orosz médiában szenzációsnak minősített anyagokat. Ezek javarészt a szerencsétlenség után megindított ügyészi eljárások dokumentumai, kiegészítve azokkal a szakértői véleményekkel, amelyek az elmúlt két évben a lap birtokába kerültek. A cikk nem kereste a választ arra, hogy mi idézte elő a hajó pusztulását kiváltó torpedórobbanást, hanem azzal foglalkozott, hogy a flotta műszaki és fegyelmi állapota mennyiben hozható összefüggésbe a teljes legénység, 118 tengerész halálával. A dokumentumokból kikövetkeztethető az Északi Flotta két, időközben már menesztett vezetője, Vjacseszlav Popov tengernagy, az egység parancsnoka és törzsfőnöke, Mihail Mocak felelőssége is. Alekszandr Jemeljanyenkov, az "Államellenes titok" cím? cikk szerzője az Eho Moszkvi rádiónak nyilatkozva nem kívánt állást foglalni abban a kérdésben, hogy az ügyészség helyesen járt-e el, amikor a mulasztásokat nem tartotta elegendőnek a vádemeléshez. Legfontosabb az – mondta –, hogy az illetékesek orvosolják azokat az anomáliákat, amelyek a szerencsétlenséghez vezettek. A lap azt emelte ki első helyen, hogy nem működött a Kurszk automatikus kilövés? vészjelző bójája, amely a tenger felszínén azonnal sugározta volna a hajó tartózkodási helyének koordinátáit. Kiderült, hogy a műszer nem megfelelően volt felszerelve, és indítókulcsát sem találták meg. A közölt anyagok szerint Popov nem rendelte el azokat a kötelező mentési gyakorlatokat sem, amelyek során a hasonló helyzetekre kellett volna felkészülniük a flotta egységeinek. A cikk hosszasan foglalkozik az időtényezővel: a riasztást csak kilenc órával azután rendelték el, hogy a kapcsolat megszakadt az atom-tengeralattjáróval, és a hajótestet elsüllyedése után 31 órával találták meg a tenger mélyén. Az adatok szerint a rosszul szervezett keresés hibáztatható ezért: a tragédia idején ugyanis 5 másik tengeralattjáró, 9 hadi-, és 9 kísérő-, köztük mentőhajó, 22 repülő, 11 helikopter és 10, minden szükséges felderítő és kommunikációs eszközzel felszerelt szárazföldi egység tartózkodott a Kurszk közelében. A késlekedéssel kapcsolatban a lap emlékeztet arra, hogy a tragédia estéjén Popov még úgy nyilatkozott a televízióban, hogy az Északi Flotta sikeresen végrehajtotta a gyakorlatot a Barents-tengeren. Az is kiderült, hogy a Kurszk felfedezése után a helyszínre küldött, mentésre alkalmas mini-tengeralattjáró rossz műszaki állapotban volt, és legénysége sem állt hivatása magaslatán. Magán a Kurszkon a legénység járatlan volt a 650 milliméteres torpedó kezelésében – az egyik ilyen felrobbanása okozta a szerencsétlenséget –, mivel az év júniusa előtt még soha nem használta azt, csak elméleti képzésben részesült. Megállapítást nyert az is, hogy a Kurszk hajónaplóját pontatlanul vezették, sőt egyes részeit minden bizonnyal meghamisították. A szerencsétlenség után egy évvel Vlagyimir Putyin orosz elnök utasítására menesztették az Északi Flotta teljes vezérkarát, és a haditengerészet több parancsnokát is – a lap szerint addig a felelősség egymásra tologatása folyt a flottán belül. Borisz Kuznyecov, az elhunyt tengerészek hozzátartozóit képviselő ügyvéd szerint az anyagok áttanulmányozása után ügyfelei valószínűleg megfellebbezik a bűncselekmények hiányát kimondó ügyészségi határozatot. (MTI)