hetilap

Hetek hetilap vásárlás
Ha a fekete doboz beszélni tudna
Újabb próbálkozás a Kurszk kiemelésére

2002. 06. 09.
Ez az atommeghajtású, víz alatti cirkáló egyike volt a világ legnagyobb méretű, fegyvernemében pedig legnagyobb tűzerej? tengeralattjáróinak. Elsődleges feladata a várható ellenség – Amerika – anyahajóinak megsemmisítése volt. Ez a tengeralattjáró azonban gyakorlatozás közben, partközelben elpusztult, és vele együtt odaveszett teljes, száztizennyolc fős legénysége is. Tragédiája 2000. augusztus 12-én, a hideg Ba-rents-tengeren következett be, a neve: Kurszk. Most a tengerfenékről az utolsónak maradt orr-rész roncsait kísérlik meg a felszínre hozni. 

A balesetet követő év októberében, soha nem látott előkészítő műveletek után a hajótestet kiemelték a tengerből, és Roszljakovo katonai település dokkjába szállították. 2002 áprilisában a munkálatok befejeztével átszállították a Koljszkij-öbölbeli Sznyezsnogorszk település Nerpa nev? hajójavító üzemébe, ahol darabjaira vágták. Azonban a Kurszk története ezzel nem ért véget. Május 30-án Oroszország általános célú Északi Flottájának hajói elkezdték a tengerfenéken maradt darabok kiemelésének előkészítését. E művelet célja végső választ találni a kérdésre: Mi volt a Kurszk tragédiájának elsődleges oka?

Alighogy elkezdték, egy hirtelen jött vihar miatt fel is függesztették a munkálatokat. Az orosz haditengerészet bejelentése szerint, amint jóra fordul az idő, folytatják a kiemelést. A haditengerészet őszinteségét azonban rögtön kétségbe vonta a média. Mint korábban, a tömegtájékoztatás szereplői és a mögöttük álló erők most is azzal vádolják a hadvezetést, hogy el kívánják fedni a tragédia valós okait. Az orosz haditengerészeti flotta főparancsnoka, Vlagyimir Kurojedov megerősítette: a Kurszk első rekeszének kiemelését mindenképpen elvégzik, a munkálatokat a vihar elmúltával azonnal folytatják. Kurojedov admirális szavainak azonban az orosz közvélemény nagy része a tragédia óta nem ad hitelt. Akik úgy vélik, hogy a tengeralattjáró tragédiájának valós okait el akarják titkolni a közvélemény elől, állításukat azzal indokolják, hogy a műveletek megkezdését tíz nappal elhalasztották, és a kiemelendő darabok számát ötről kettőre változtatták. Amint azt az orosz média közreadta, "egy sor új tény" ismeretének birtokában a flottaparancsnokság és a Rubin tervezőiroda – ahol a Kurszkot tervezték – szakemberei arra a következtetésre jutottak, hogy a baleset okának meghatározásához elegendő kiemelni a torpedókilövő berendezést, illetve a nagy nyomású levegőtartályt. Korábban az orr-rész további három darabját is ki akarták emelni. Ez utóbbi darabok kiemelésének megtagadása minden bizonnyal okot ad azok számára, akik az idegen hajóval történt ütközés elméletét vallják, hogy tovább bizonygassák: amerikai vagy angol tengeralattjáróval ütközött a Kurszk. Annál is inkább, mivel a kiemelési munkálatok befejeztével a tengerben maradó darabokat azonnal megsemmisítik. Így a tragédia okairól folyó szóbeszéd a hivatalos verzió bejelentése után aligha fog befejeződni.

A Kurszk katasztrófájának felderítése a kezdetektől fogva szoros összefüggésben áll az orosz belpolitikai helyzettel és a külpolitikai törekvésekkel. Így az okokat a napi politikai érdekek szerint kommunikálhatják. Ez pedig magában foglalja az újonnan létrejött partnerséget Amerikával, az együttműködést a NATO-val, és még sok minden mást…

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!