Az otthonoktatás mozgalma az 1970-es évektől bontakozott ki az Egyesült Államokban, eleinte főleg a fehér, középosztálybeli és többnyire vallásos hátterű családok voltak érintettek, ma azonban már minden etnikum képviselve van. Évről évre körülbelül 10-12 százalékkal kevesebb gyerek kerül beiskolázásra a hagyományos, személyes jelenlétet igénylő intézményekbe, és évente 8 százalékkal nő az otthon oktatott diákok száma, s az idei évben elérte a 2,7 milliós létszámot.
A hagyományos otthonoktatás koncepciója mellett egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek az online oktatást nyújtó intézmények, virtuális iskolák, melyek a legtöbb esetben egészen első osztálytól a gimnázium utolsó évéig végigkísérik a diákokat. Az otthontanuláshoz képest ebben az esetben a szülők számára előny, hogy az iskola tanárai követik figyelemmel gyermekeik tanulmányait. Az online oktatást, hasonlóan az otthonoktatás mellett szóló érvekhez, főként olyan diákok használják ki, akik saját tempóban szeretnének haladni, el szeretnék kerülni a társaik részéről érkező negatív, erőszakos bánásmódot, vagy rugalmasabb időbeosztásra van szükségük egyéb, tanuláson túli tevékenységeik miatt. További vonzerőt jelenthetnek tehetséges diákoknak különböző egyetemek előkészítő online gimnáziumai, mint a Stanford Egyetem programja, mely rendkívül kompetitív, és tanulói magas arányban kerülnek be a legjobb egyetemekre.
A virtuális iskoláknak különböző változatai léteznek, némelyeket az állam támogat, mások ösztöndíj ellenében várják a diákokat. A teljes körű oktatást kínáló akadémiák legtöbbször egy hagyományos iskola online kiterjesztései, sok helyen a gyerekek „robotokon” keresztül vesznek részt fizikailag is jelen levő diáktársaikkal az órákon, vagy online közvetítésen keresztül követik valós időben az órákat. Ezekben az esetekben a diáknak lehetősége van egyes napokon fizikailag is részt venni az iskola egyéb, tanításon kívüli programjain. Sok online iskola specializálódik egy-egy szakmához vagy iparághoz kapcsolódó ismeretek átadására, mások csupán a tanulási nehézségekkel küzdő vagy fogyatékkal élő diákok segítésére jöttek létre.