hetilap

Hetek hetilap vásárlás
A három internetes gigász önálló médiaszereplővé vált
Szép új hírvilág

2015. 11. 05.
A diktátorok nem kedvelik a független és rendszerkritikus médiát. Erdogan a törökországi választások előtt két nappal lekapcsoltatta az ellenzéki híroldalakat. Oroszországban legkésőbb azóta, hogy 2006-ban Putyin egyik legkíméletlenebb bírálóját, Anna Politkovszkaját hat lövéssel kivégezték moszkvai lakása előtt, az újságírók szintén tisztában vannak azzal, nem csak rajtuk múlik, milyen hírek jutnak el az olvasókhoz. A cenzoroknak azonban a digitális világban egyre nehezebb dolguk van, és a jövőben még kevesebb tér marad számukra, miután 2015-ben a három internetes gigász, a Facebook, az Apple és a Google – részben egymással is versenyezve – önálló médiaszereplővé vált. A csöndes átrendeződésnek egyelőre mindenki örül: a hírszerkesztőségek új olvasókhoz juttatják el tartalmaikat, a reklámbevételekből is részesedve, míg az IT-óriások még teljesebb kiszolgálást nyújthatnak felhasználóiknak. A lehetőségek szinte korlátlanok: ha a YouTube televíziós csatorna lenne, már Magyarországon is több nézőt érne el naponta, mint az RTL és a TV2 együttvéve.

„Csak egy kérdésem van, ha elad egy előfizetést valamelyik lapomhoz, és kifizettem a 30 százalékos jutalékát, utána kié a felhasználó: az enyém, vagy a magáé?” „Az enyém.” A könyörtelen válasz után Jeff Bewkes idegesen csapta le a telefont. Megszokta már, hogy a tárgyalások során mindig ő diktál, de most mégis úgy érezte, esélye sincs a kaliforniai IT-guruval szemben.

A távolsági hívást New York legdrágább ingatlanának legfelső emeletére kapcsolták, ahonnan a hatalmas üvegablakokon kitekintve a Central Park, a Broadway és a Manhattant átszelő híres Nyolcadik utca felhőkarcolói éreztették vele kiváltságos hatalmát a város és az emberek gondolatai fölött. Bewkes volt a Time Warner, a világ harmadik legnagyobb médiavállalatának a vezérigazgatója, egy olyan gigantikus cégcsoporté, ami évente több mint 35 milliárd dolláros bevételt szedett be olyan ikonikus médiafelületei után, mint a CNN, a Time, a The Huffington Post, az HBO, vagy épp a Warner Bros.

A keleti parti sajtómágnás mégis szó nélkül megadta magát a nyugati partról érkező diktátumnak. Alig néhány nappal később, 2010. január 27-én, San Franciscóban a győztes fél, fekete garbóban és sportcipőben, büszkén jelentette be, hogy a Time Warner felületei, köztük a neves Time magazin, elsők között fognak tartalmat szolgáltatni az Apple legújabb platformjához, az iPad-hez. Jeff Bewkes elfogadta Steve Jobs összes lényegi feltételét. Vele egy időben ugyanezt tette Rupert Murdoch, a Fox, a National Geographic és a The Wall Street Journal tulajdonosa. Egy év habozás után a The New York Times és a The Washington Post vezérigazgatója, Mark Thompson is beadta a derekát. Mind belementek abba, hogy a modern megjelenésért cserébe az Apple közvetlen jogot tartson az olvasóikra.

Hetek Univerzum
Nemzeti Média - és Hírközlési Hatóság, 1525 Budapest, Pf. 75. | +36 1 457 7100 (telefon) | +36 1 356 5520 (fax) | info@nmhh.hu | www.nmhh.hu
Alapító-főszerkesztő: Németh Sándor - Founder Editor in Chief: Németh Sándor. Kérdéseit, észrevételeit kérjük írja meg címünkre: hetek@hetek.hu. - The photos contained in the AP photo service may not be published and redistributed without the prior written authority of the Associated Press. All Rights Reserved. - Az AP fotószolgálat fotóit nem lehet leközölni vagy újrafelhasználni az AP előzetes írásbeli felhatalmazása nélkül! Copyright The Associated Press - minden jog fenntartva!