A 2013-as év egyik nagy meglepetése volt Amerikában a History Channel tízrészes Biblia minisorozata. A kiemelkedő nézettséget hozó, összesen tízórás mű producere, Mark Burnett eddig más műfajokban aratott: az ő nevéhez fűződik a tévés reality-műfaj több klasszikus darabja, köztük a Survivor (Túlélők) sorozat és a The Voice (A Hang) című vetélkedő. Burnett többek között olyan nagyágyúkkal dolgozott, mint Steven Spielberg, Tom Cruise, Oprah Winfrey, valamint Shakira és Christina Aguilera. A producer egy viharos válás után ismerkedett meg a szintén két házasságon és váláson túllévő Roma Downey-val, akivel 2007-ben össze is házasodtak. Az ír származású, buzgón katolikus Downey szakmabeli: producer és színész. A nevéhez fűződik az Angyali érintés (Touched by an Angel) című misztikus tévésorozat, amelyben Downey magának is szerepet osztott: 209 epizódban ő volt a jólelkű Monica angyal, aki városról városra járva vigasztalja az embereket.
A producer házaspár rendkívül elégedett az elkészült filmmel, amelyen – a tévésorozattal együtt – négy és fél évet dolgoztak. „Ezt a történetet szélesvásznon kell látni. A nézőközönség csak ül majd a székéhez szögezve a film végén, és képtelen lesz mozdulni. Átalakulnak attól, amit átélnek. Ez Jézus története egy teljesen új generációnak” – nyilatkozta Burnett, míg felesége szerint – aki a filmben szintén főszerepet kap mint Mária, Jézus anyja – „lehetetlen nem meghatódni Jézus szeretetét látva, ahogy besétál Jeruzsálembe, az oroszlán barlangjába, és felveszi keresztjét, hogy megmentse az emberiséget.”
Elismerően nyilatkozott a filmről az amerikai katolikus és evangéliumi keresztény közösség több vezetője. Rick Warren tiszteletes szerint az Isten Fia egyedülálló a maga műfajában. „Erőteljes és érzékeny film, a legjobb, amit Jézusról készítettek” – mondta Warren.
Donald Wuerl bíboros, washingtoni érsek főleg családoknak ajánlja a filmet, hogy Isten fiának történetén keresztül merítsenek erőt és „éljék meg az isteni szeretet áradását”, míg Jose Gomez, Los Angeles érseke így vélekedett: „Az Isten Fia nagyon fontos film, mert lehetőséget ad felfedezni Isten jelenlétét a saját életünkben, és hogy mi is Isten gyermekei vagyunk. Ez a film különösen fontos szolgálatom számára.”
Ennél is lelkesebben ajánlja a filmet Joel Osteen, a Lakewood Church lelkésze: „Az Isten Fia bizonyítja, hogy amikor tehetség és szenvedély találkoznak, az eredmény csodálatos lesz – mondja. – Eltöltöttünk a feleségemmel némi időt a díszletek között a forgatáson, és saját magam voltam tanúja a mély és erőteljes kötődésnek, mellyel az alkotók Isten igéjét követik.”
Vannak azonban keresztény kritikusai is a filmnek: a Christian Post hosszú cikkben gyűjtötte össze a film cselekménye és az evangéliumok közötti eltéréseket, Jézus és Péter első találkozásától kezdve (Jézus a filmben bekéredzkedik Péter hajójába, és kiviszi őt a tóra egy csodálatos halfogásra), Lázár feltámasztásán át (Jézus a sírban megcsókolja a negyednapja halott férfi homlokát, majd felsegíti), egészen Nikodémus és Jézus találkozásáig (amire az utolsó éjszaka a getsemáni kertben kerül sor) és a mennybemenetelig (Jézus a jeruzsálemi Olajfák hegye helyett a sivatagban búcsúzik el követőitől).
Az amerikai kritikák többsége úgy véli, hogy a film elsődlegesen a hívő közönség igényei szerint készült, akik érzelmileg amúgy is szorosan kötődnek az evangéliumi történethez. A filmnek nem is volt hagyományos marketingkampánya, a forgalmazók a keresztény vezetőik ajánlásaira bízták a művet. A stratégia, úgy tűnik, hogy működik: a beszámolók szerint az amerikai mozikban a nézők hangos ovációval és tapssal fogadták, amint a vásznon Jézus egyre-másra csodákat tesz. „Számukra – írja a Hollywood Reporter – nem jelentenek különösebb gondot az elmosódott, bosszantóan gyenge minőségű komputeranimációk, amelyek Jeruzsálemet vagy a vízen járó Jézust ábrázolják.”
A Fox stúdió okult a Passió körüli viharból, és több befolyásos zsidó vezetőnek, valamint csoportnak is előre bemutatta a filmet. Abraham Foxman, a Rágalmazás Elleni Liga (ADFL) elnöke elismerte, hogy a zsidók évszázadok óta „nem jönnek ki jól a keresztre feszítés történetéből”, és Mel Gibson Passiója csak tovább erősítette az „istengyilkosság” hagyományos antiszemita vádját. „Ezzel együtt – mondta Foxman – az Isten Fia az eddigi legérzékenyebb, gondos ábrázolása Jézus történetének, amit csak láttam. A producerek minden lehetségest megtettek, hogy az eseményeket történelmi, politikai és pszichológiai összefüggésekbe helyezzék.”
Yes we can