A kampánytechnikák és a marketing eszköztárának összefonódása nem új keletű jelenség. Wermer András, a Fidesz legendás kampányguruja még az 1998-as választási előkészületek kapcsán mondta, hogy egy pártnak ugyanúgy kell eladnia magát, mint egy mosóporgyártónak a saját termékeit. A marketing eszköztára a közösségi média megjelenésével rohamos mértékben fejlődésnek indult, és ennek hatásai a választási kampányokban is hamar megjelentek. Az elmúlt időszakban éppen ezért nagyon sokat formálódtak a politikai stratégák módszerei, de az alap azonos: könnyen megragadható üzenet, karizmatikus vezető és rengeteg pénz. Ezek közül a pénzt emelték ki a döntő tényezők közül, mára viszont a technológiai újítások alkalmazása vette át a vezető szerepet.
Információ, az új hatalom
A közösségi média érdekes újdonsága mostanra kikopott, és a mindennapjainkat aktívan befolyásoló tényezővé nőtte ki magát. Szakértők szerint a 2008-as Obama-kampány győzelmének egyik legfőbb oka az online jelenlét és az ezzel felfokozott közösségszervezés volt; két ciklussal később Donald Trump győzelmét pedig a big data típusú adatbázisokból építkező, személyre szabott kampány hozta el. Trump kampányában naponta 60 ezer különböző Facebook-hirdetést generáltattak, melyekben még a szavazók szín- és szópreferenciáit is szem előtt tartották. A kampány végére körülbelül 5,9 millió féle egyedi, kifejezetten személyre szabott hirdetés jutott el a választókhoz.