Hogyan néznél ki, ha a másik nemhez tartoznál? Melyik ismerősöd szerelmes beléd titokban? Mit hoz neked a mikulás karácsonyra? – ilyen kérdésekre válaszolnak a 2014 óta sikerszériájukat élő „személyiségkutató” alkalmazások, amik a Facebook-felhasználók profiladataiból igyekeznek választ adni életük legnagyobb kérdéseire.
Ahogy régen a bulvárlapok horoszkópoldalairól, úgy ezekről is azt hisszük, „nincs ember a Földön, aki komolyan venné ezeket”. A valóság viszont az, hogy az elmúlt években több száz millióan bocsátották rendelkezésre nemcsak a saját, hanem akár ismerőseik személyes adatait is annak érdekében például, hogy megtudják, melyik filmsztárhoz hasonlítanak a leginkább.
Egy konkrét esetet említve: 2015-ben egy alkalmazás, ami felsorolta, milyen szavakat használsz leggyakrabban a Facebookon, közel 20 millió fiókhoz kapott széleskörű hozzáférést. A csavar ráadásul ott lép a történetbe, hogy a víruskvízeket gyártó fejlesztők nemcsak akkor férhetnek hozzá kontaktjaidhoz, személyes bejegyzéseidhez vagy akár messenger üzeneteidhez, amikor az érdeklődéstől gyötörve mielőbb meg akarod tudni, milyen „tojás lennél, ha tyúk szült volna”, hanem akkor is, amikor az ostoba választ már rég elfelejtve – természetesen tudatlanul – nyitva hagyod a hátsó kaput a külső adatvadászok számára. Ennek a rendszernek a következménye lett, hogy három hete a Facebook értéke alig egy nap alatt 25 milliárd dollárt zuhant, miután kiderült, hogy a Cambridge Analytica nevű angol elemzőcég több mint 87 millió felhasználó adatait vette igénybe célzott politikai hirdetések gyártásához.