„A kereszténység el fog tűnni. Megszűnik, megsemmisül. Erről még csak vitatkozni sem vagyok hajlandó. Már most népszerűbbek vagyunk, mint Jézus” – míg John Lennon mondatát általános felháborodás kísérte ötven évvel ezelőtt, Mark Zuckerberg hasonlóan bizarr „istenkomplexusa” már alig kavart komolyabb hullámokat. Az idei évtől már a világ több mint kétmilliárd lakosát összefogó vállalat alapítója a múlt héten jelentette be egy chicagói céges rendezvényen, hogy a hamarosan összeomló vallásos közösségek tagjai számára a vállalatának „egy új világot kell felépítenie”, ahol megtalálják „ugyanazt a közösségi élményt és értéket”, amit egykor a gyülekezetükben tapasztaltak. Ez szerinte a Facebook új szlogenjének a lényege: Hozzuk közösen össze a világot! – vagyis ne csak kapcsolódjunk egymáshoz online, hanem váljunk egy nagy és sokszínű közösségé, egy olyan globális világfaluvá, amiben a megértés és a tolerancia uralkodik.
Ehhez kért támogatást az ifjú techguru az első Facebook Közösségi Találkozón, ahova ezúttal nem a cég alkalmazottai, hanem a gondosan megszűrt, kimagaslóan sikeres oldalszerkesztők voltak hivatalosak, hogy víziót és látást kapjanak a közgondolkodást radikálisan átformálni akaró Zuckerbergtől. A korábbi vállalati filozófiát – „kapcsoljuk össze és tegyük nyitottá a világot” – még 2012-ben hirdette meg az ikonikus szürke pólóban és kisfiús mosollyal föllépő milliárdos, ami gyakorlatban azt jelentette: legyünk ott minél több gépen, minél több ideig. Ennek számszerű eredménye, hogy ma a felhasználók egy nap 300 millió fényképet és 800 millió posztot töltenek fel a több százezer négyzetméteren elterülő adatközpontokba. Ma a Facebook a világ harmadik legforgalmasabb online csomópontja, amely annyira komplex informatikai hálózatot épített ki az elmúlt tíz évben, hogy amikor az olvasó megnyitja az üzenőfalát, a kérés több ezer szerverhez jut el a világ minden pontjára. Ennek ellenére a teljes hálózatot megmozgató folyamat percenként több milliószor hiba nélkül lefut, és az adatmozgást felügyelő mesterséges intelligencia számára elég egy másodperc, hogy személyre szabott választ adjon minden egyes felhasználónak. Ezt a nyers számítási és technológiai potenciált szeretné Zuckerberg egy globális társadalomformáló erővé transzformálni azzal, hogy az embermasszaként és különálló individuumok sokaságaként áramló felhasználókat „valódi közösségé” alakítsa a megújult Facebook-csoportokkal.
A jövő pásztorai